Apparat critique
- Texte édité
- Témoin B
p113
1251, 4 septembre
Eudes, archevêque de Rouen, confirme en le vidimant un règlement de conflit entre le prieur de Sainte-Barbe[-en-Auge] et le prieur de Graville[-Sainte-Honorine], qui se sont réunis à Pont-Audemer pour établir la paix après plusieurs altercations, à propos d'un contentieux de l'élection du prieur dans le monastère de Graville. Les deux prieurs se sont mis d'accord unanimement sur le fait que, lorsque le prieuré de Graville est vacant de prieur, les chanoines du lieu, le jour de l'élection [l'assignent] et le notifient correctement au prieur de Sainte-Barbe pour qu'il envoie, le jour-même, deux de ses chanoines s'il veut qu'ils prennent parti et aient une voix à l'élection, [ainsi que deux chanoines de Sainte-Honorine]. Le prieur, lors de la première fête de saint Marc évangéliste après sa confirmation, venait au monastère de Sainte-Barbe et faisait obédience canonique au prieur et au monastère susdits. De même, le prieur de Graville, deux fois dans l'année, viendra à l'église Sainte-Barbe, son église mère, lors de ladite fête et, s'il ne peut venir, il se fera excuser par un de ses socius. Le prieur de Sainte-Barbe, deux fois par an, viendra visiter le monastère de Graville avec un cheval afin de corriger et réformer et pourra corriger les statuts du prieuré. [Il ne pourra se retenir d'exercer aucun blâme aux chanoines désobéissants de Graville, ni dans les temps de sa visite, tout comme il n'est compétent pour des admonestations au prieur de Graville.] Le prieur de Sainte-Barbe a promis de bonne foi que, selon ses possibilités, il libérait le prieuré de Graville de la visite des autres inspecteurs de l'ordre de saint Augustin.
Tableau de la tradition
Original
A. Original perdu.
Copie(s) utile(s)
B. Copie de la fin du xiiie siècle dans le cartulaire du prieuré de Sainte-Honorine de Graville, sous la rubrique : « Compositiones prioris Sancte Barbare et prioris Sancte Honorine de Guerardivilla ».
Texte établi d'après B
Universis presentes litteras inspecturis, Odo, miseratione divina Rothomagensis ecclesie minister indignus, salutem sempiternam in Domino Jesu Christo. Noveritis nos, anno Domini m° cc° quinquagesimo primo, die lune ante Nativitatem beate Marie virginis quasdam litteras sigilli virrorum [sic] [virorum] religiosorum prioris Sancte Barbare et prioris de Grardivilla, sigillatum inspexisse in hac verba :
« Anno Domini m° cc° quiquagesimo primo, die sabbati ante festum beate Magdalene, congregatis insimul viris religiosis et honestis prioribus Sancte Barbare et de Guerardivilla apud Pontem Audomari, ad tractandum de pace super contencionibus inter ipsos habitis, ratione electionis prioris in monasterio de Guerardivilla celebrando post multas atercaciones [sic] [altercationes] . Ita fuit inter ipsos unanimiter concordant quod, prioratu de Guerardivilla vacante priore, canonici ejusdem loci diem eligendi assignarent, et die assignata hec denunciarent priori Sancte Barbare conpetenter, ut ad dictam diem duos de canonicis suis mitteret si vellet qui elettioni interessent et vocem haberent in electione sicuti et duo de canonicis Sancte Honorine. Et creato priore et confirmato, ad primum festum sancti Marci ewangeliste post suam confirmationem, ad monasterium Sancte Barbare veniret et promitteret ibi et faceret canonicam obedienciam priori et monasterio supradittis. Item quod prior de Guerardivilla, semel in anno, veniet ad ecclesiam Sancte Barbare, matrem suam, ad dictum festum vel si venire non posset se et suam impotenciam, per unum de sociis suis excusaret. Item quod prior Sancte Barbare semel in anno cum volverit monasterium de Guerardivilla visitabit con equitaturis consuetis, veniendo et corriget et reformabit, si quod in capite invenerit corrigendum statu prioris de Guerardivilla, salvo et integro remanente. Nullam correptionem in canonicis inobedienciis de Guerardivilla commorantibus exercendo, nec in aliis tempore sue visitacionis ibi repertis, nisi monicione competenti primitus facta priori de Guerardivilla, et post modum ipso reperto negligente vel remisso. Item quod prior Sancte Barbare promisit bona fide quod, pro sua possibilitate, eos a visitacione aliorum visitatorum ordinis Sancti Augustini liberaret et ad hoc fideliter laboraret. Istam autem composicionem, nos dicti priores ita ordinavimus, salvo in omnibus juribus archiepiscopali et archidiaconali. Datum supradictis die et anno. »
Hanc autem composicionem seu ordinationem ratam habemus et confirmamus. In cujus rei testimonium, presentibus sigillum nostrum duximus apponendum. Datum die lune ante Nativitatem beate Marie Virginis, anno m° cc° quinquagesimo primo.