Apparat critique

  • Version par défaut
Pour citer cette page : Laboratoire de textes Norécrit, Coutume de Dieppe« Cy aprés ensuit la maniere de l'acquit de rous poissons, frez et sallés, excepté[...] », état d’établissement du texte annoté par Lény Retoux et Laurence Jean-Marie, sous la responsabilité de Laurence Jean-Marie, consulté le . [En ligne : ]

Cy aprés ensuit la maniere de l'acquit de rous poissons, frez et sallés, excepté harens, selletiers et maquereaulx.

Il est assavoir que chascun qui apporte poisson a Dieppe par mer, de chascun cent d'anons ou de hados sallez, soit en main dez pescheurs ou marchans, il doit ii d., et se doit compter au petit compte. Tous aultres poissons excepté morues, moruaulx, saulmons et congrez se doivent estimer a la somme, et pour chascune somme se il est sallé, ii d., et se il est frés, i d. pourveu que ledit frés poisson viengne marchandement. Et se ledit poisson estant en la nef, n'estoit estimé par sommes et il est en grenier, l'en doit pour chascun grenier xvi d., et est assavoir que en ce sont compris tumbez, rayez, solles, moruaulx, mellens et telles maniere de poissons.

De chascun cent de moruaulx, congres et saulmons sallés, au petit compte, venans de la mer et portant dehors la ville, l'en doit iiii d., et de mendre nombre, prorata, se cellui qui le porte n'est franc par aucune raison.

Pesqueurs qui aportent poisson frés au port de Dieppe de leur pesquerie, si comme tumbes, rayez et telle maniere de poissons, ne doivent riens a la viconté, mais ilz doivent paier le meilleur poisson de leur nef et de leur nef est répété. pour chascune maree. C'est assavoir, des poissons qui doivent coustume, cy aprés desclairés en la coustume des poissons, et ne doivent prendre nul congié de deschager leur pescaille, excepté marsouyn, esturgon et aultre poisson royal. Mais le mois d'aoust ne doivent nulle coustume de poisson pesché frais, est assavoir que, en quel temps que harens, selletens et maquereaulx viengnent, ilz {Fol. 28}doivent coustume.

Tu dois savoir que se pescheurs aportent au port de Dieppe massouyn ou telz poissons royaulx, ilz n'en doivent point de coustume, mais sont tenus de prendre congé a la viconté de le descharger, et se ilz le mettent hors avant le congé pris, il doit estre forfait et acquis a monseigneur. Et se il plest aux gens de mondit seigneur avoir lesdis poissons par pris raisonnable pour l'estat de mondit seigneur, iceulz gens par les maronneaulz de la nef ou aultres gens le pevent faire aporter à la viconté, se porter se puet ; et illec faire prisier loyalment par gens ad ce recongnoissans, et de la valeur dudit poisson lesdis maronneaulx doivent estre paiez, sanz leur faire aucun rabbais.

De chascunchascun est répété. millier de seichez au grant compte, l'en doit xl d., et de mendre nombre, prorata, jusques a la value de xii d., i d. ; et du petit cent, iiii d.

De chascune somme de poisson frés porté a cheval et aportant en la ville, se cil qui le porte n'est franc, l'en doit ii d., excepté les manans a Dieppe qui de ce riens ne doyvent en aportant a Dieppe, mais doivent demander congié de descargier en leur hostel ou en la rue.

De chascune chartee de poisson frés, l'en doit xvi d. par la maniere que dit est, excepté harens et maquereaulx carchés en carettes, qui s'acquittent comme dit est par la maniere qu'il est escrit ou chapitre d'iceulx.

De chascune somme de poisson salé, tant aportant en la ville par terre comme portant hors, l'en doit viii d.B : ii d. par la maniere que dit est, et de la carrettee de tout poisson salé, excepté moruaulx, moruez, saulmons, congres et les devant dis maquereaulx et harens, qui s'acquittent comme dessus est escript. Et se barilz de harens quaqué se portent hors, l'en doit iii d., c'est assavoir ii d. pour le harenc et i d. pour le baril, et semblablement, se aultre harenc salé, frais ou sor, est mis en queuez ou baril ou aultre fustaille, le harenc s'acquitte au millier, au petit compte, et pour chascun fust, i d.

Tous devez savoir que se l'en porte sur ung cheval une coste de poisson frés et ung aultre de sallé, l'en doit de celle somme, vi d.B : iii d., de quelle maniere de poisson que se soit. C'est assavoir, de la coste de poisson frais, i d.i d. mais lecture incertaine ; d'après B : i d. ; et de la coste du sallé, iiii d.iiii d. mais lecture incertaine ; d'aprés B : ii d., excepté harens, car au telle coustume appartient du salé comme du frés.

Ensement, vous devez savoir que se aucun porte poisson frés et salé en une carette, l'en doit xvi d.B : vi d. de la carettez, vi d.B : ii d. pour le frais et xii d.B : iiii d. pour {Fol. 28v}le salé, excepté harens et maquereaulx qui s'acquittent par nombre, ut supra. Et se il y a harens et maqueraulx en une carette [et poisson] avec, ou frez ou sallé, le harenc et le maquerel s'acquittent par compte, et le poisson paiera plaine coustume. Et de la cartee carchee telle comme il sera, frais ou sallé, comme dit est.

Apparat :

a. de leur nef est répété | b. chascun est répété | c. B : ii d | d. B : iii d | e. i d. mais lecture incertaine ; d'après B : i d | f. iiii d. mais lecture incertaine ; d'aprés B : ii d | g. B : vi d | h. B : ii d | i. B : iiii d |