Apparat critique
- Version par défaut
{Fol. 4v}Et premierement, ensuivent les noms des lieux qui ont acoustumé d'estre frans. Et pour raison d'iceulz lieux, ceulz qui y demeurent sont frans aprés ce que demouré y aront i an et i jour continuellement. Et pluseurs autres personnes demourans en pluseurs juridicions, fiefz et aumosnes estans en la duché de Normendie, dont a present l'en a peu avoir congnoissance, comme cy aprés sera dit.
[Premierement]
Premierement, tous les reseans es fiez du Temple et de l'Ospital. Tous les reseans de Rouen dedens les principaulx anciennes portes, et les autres, non. Les reseans de Bretueil et de Vernueil et pluseurs du fieu de Bretueil, manans en autre lieu, si comme ceulx de Breteville, et les resseans de la Bouteillerie au seigneur de Basqueville, lors resseans es fiefz de la Magdalaine de Rouen anchiennement. Les resseans en l'omosne de la maladerie d'Arques, vers Grouchet. Item, pluseurs manans en pluseurs fiefz comme appartenant par lettres royaulx a ladite viconté, dont a present n'est fait aucune mencion es vieux registres. Item, tous ceulz de Braquemont, de Caudecote, de Jenval. Item, tous les resseans d'Appeville par decha le pont, et par la raison de ladite franchise, doivent ystre au cry de haro tous les venans de Dieppe suyvans aucun malfaicteurs et doivent aidier a detenir leur mal
Autres franchises a pescheurs pour les lieux ensuivens.
Il est assavoir que au port de Dieppe ont acoustumé a venir certains maistres menans nefz appartenans aux seigneurs cy aprés nommés, a cause de leurs eglises et terres, lesquelles nefs sont toutes franches d'acquit a la viconté sur pescaille ou autres chose. Mais ce s'est pescaille ou aultre choseou aultre chose écrit en interligne., ils doivent prendre ou faire prendre congé de descarcher leurs pescailles, avant que riens en puissent oster. Et se ilz font le contraire, se que mis aront hors, doit estre forfait et acquis a monseigneur, comme devant est dit d'autres marchandises. Et est assavoir que tout l'acquit desdites nefz doit estre receu par les mains de monseigneur aussi comme des coustumiers. Et aprés leur est tout plain rendu et paié par le recepveur, aprés ce que iceulz maistres ont suffisament monstré par lettres patentes que ilz mainent lesdites nefz sans retenir xe ne autre droit de l'acquit desdites nefz, et n'en doivent chascun avoir que une, son ainsy franche. Desquelz seigneurs ayent lesdites nefz, les noms ensuivent. Premierment, l'abbé et couvent de Fescamp, une nef ; l'abbé du Vallasse, une nef ; l'abbé de Saint Wandrille, une nef ; le prieur du Pré lez Rouen, une nef ; le conte de Longueville, le seigneur d'Estouteville et le seigneur de Basqueville, une nef chacunchacun écrit en interligne.. Et se ilz n'ont nulle nefz, ce ont il acoustumé de
Autres franchises.
Il est assavoir que a Dieppe a certains fiefz appartenans aux religieux abbé et couvent de Conches, ouquel demeure a present Guilbert du Cellier, lequel puet avoir par mer nefz toutes franches sanz en recepvoir par monseigneur ne ses gens aucun droit, et se doit acquitter et faire par la maniere que dessus est escript en la desclaracion de franches nefz cy dessus escriptes. Et ja pieça en ce fu mis empeschement, lequel empeschement a esté mis hors et a delivré par mondit seigneur et son conseil en l'an de grace mil ccc iiiixx et onze comme cy aprés apperera par la coppie des lettres sur ce faitez.
Autres franchises.
Il est assavoir que tous les mareschaulx fevrés des villes cy aprés desclairées, usans fer en leurs forges, estans es mettes de la guide d'Arcques sont frans a la viconté de Dieppe de tout le fer et assier emportans de ladite ville pour user comme dit est. Et de ce font certaine redevance au roy nostre seigneur a Arquez, si comme ilz dient. Et est assavoir que de nulle autre chose, ilz ne sont frans, se n'est par raison d'aucune autre franchise ou privilege ; et combien que ilz soient frans a la viconté, si doivent il acquis dudit fer a l'issue de la ville sy comme tousjours a esté accoustumé, desquelles villes les noms ensuivent. Premierement, Arques, Archelles, Montigny, Saint Aubin le Caux, Martin Eglise.
{Fol. 6}Cy ensuivent les charges deuez sur la recepte de Dieppe aux eglises, religieux et personnes ensuivant.
Premierement, aux religieux, abbé et couvent de Notre Dame de Bon Port, par composicion ja pieça faite, pour cent mars d'esterllins que ils soulloient prendre sur ladite recepte, pour lesquelz a present leur sont poiez chascun an a deux termes iic lxvi l. xiii s. iiii d. Et est assavoir, vixx xiii l. vi s. viii d. a la Saint Michel et Pasques.
Item, a l'abbé et couvent de Saint Wandrille, lx l. chacun an aux termes dessusdiz, a chacun terme, xxx l.
Item, a l'abbé et couvent de Ponteigny de l'ordre de Chitiaux, chascun an, pour x milliers de harenc qu'ilz soulloient prendre au terme Saint Andrieu, dont par composicion pieça faite, leurs sont paiez chacun an au terme x l.
Item, aux religieux chartreux du Val de Dieu au Perche, chascun an au terme de la Candeleur, iim de harenc sor tel comme il noe en la mer.
Item, au prieur de la prieuré du Mont aux Malades lez Rouen, chascun an auxdits terme, xl s. t. pour vim de harenc sor.
Item, au chappellan de la chapelle Saint Anne en l'eglise de Rouen, chascun an, xx l. aux iiii termes dessusdis. Lesquelz xx l. sont assiz sur la revenue du batel passeur de Dieppe, si comme il apparait par certains registres.
Item, au curé de l'eglise de Crau[dalle] de Alihermont, chascun an, a prendre sur la revenue dudit batel, xv l. t. a deux termes. C'est assavoir Saint Michel et Noel comme apparait par ledit registre.
Item, a l'abbé et couvent de l'eglise de Beaubec, chascun an au terme Saint Michel, v s.
Item, est assavoir que toute la recepte faite par monseigneur venant a Dieppe et Bouteilles, les charges dessusdites, gages d'officiers, mises communes, ouvrages et repparacions paiee, le xe d. en appartient et est deu a messeigneurs doien et chappitre de l'eglise de Rouen.
Et est assavoir que toutes les charges, rentes et reddevances dessusdites se doivent recepvoir par les dessusdiz ou leurs gens a ladite recepte de Dieppe, sans ce que monseigneur soit tenu de le faire porter autre lieu se il ne luy plest. Et viennent les dessusdis querir lesdites sommes audit Dieppe a leurs [despens].
Apparat :
a. Répétition de le jour | b. Le texte suivant jusqu'à Beaubec est signalé par un astérisque et ajouté en bas de page | c. ou aultre chose écrit en interligne | d. chacun écrit en interligne | e. Un deuxième a est écrit en interligne |