Apparat critique

  • Version par défaut
  • Témoin A
  • Témoin B
Pour citer cette page : Laboratoire de textes Norécrit, Coutumes de Lisieux« Coutumes de Lisieux », état d’établissement du texte annoté par Lény Retoux et Laurence Jean-Marie, sous la responsabilité de Laurence Jean-Marie, consulté le . [En ligne : ]

[Coutumes de Lisieux]

[Prologue]

{Fol. 93}{Fol. 1v}Pour ce que par mutation de temps, inadvertance ou aultrement le memoire des constitutions antiennes, des sur le droict des coustumes et travers appartenans a la conté et seigneurie temporelle de Lisieux estoit cheoit, ainsy comme en discorde d’oppinions sans arrest, dont plussieurs abbuz et excez prejudiciables a la seigneurye, marchandise et bien publique estoient chascun jour publiez en grandz complainctes et clameurs. Reverend pere en Dieu, monsieur Pierres Cauchon, par la grace de Dieu evesque et conte de Lisieux, voullant a chacun rendre son droict, a faict commandemement a nous, Cosme de Banery, son sous seneschal en sadicte conté et haulte justice, de enquerir et recueillir par la voix des estatz des lieux qui en pouvent avoir la congnoissance et vraye experience affin de mettre en tresor d’escripture la maniere et comment des droictz d’icelle coustumes et travers l’en doibt user en la verité. Nous, sous seneschal dessus nommé, faisons sçavoir que obbayssant au commandement de mondict seigneur l’evesque, avons faict sur ce recepvoir les droictz appartenans a chacune branche desdictes coustumes et travers, par congregation de gens d’eglize, nobles, bourgeoys et aultres personnes notables et dignes de foy, sur ce jurez et interrogés deubement qui ont sur ce faict leur rapport pour arrestz de verité, comme et sans discorde l’en doibt jouyr et user des droictz desdictes coustumes et travers ainsy et en la maniere qui ensuyt. Desquelz qui ont sur ce depozé les noms et surnoms ensuyvent tant des personnes, gens d’eglise que nobles conseillers et aultres notables, habitans et demeurans en ladicte conté et haulte justice, interrogez et examynés sur le droict antiennement constitué et estably en l’usaige desdictes coustumes, travers de chacune branche qui y appartiennent.Ensuyvent les status et ordonnances, coustumes et travers de la ville de Lisieux appartenant a la conté dudit lieu, veuz et correctes par reverend pere en Dieu, monsieur Pierres Cauchon, ensemble messieurs les grans vicaires et plussieurs du clairgé, gens nobles, bourgeoys, manens et habitans de ladite ville. Et pour mettre en thresor d’escriture comme l’en doibt user des droictz, travers et coustumes sur les vieilles et anticques ordonnances comme l’en doibt jouir et user d’icelles coustumes et travers ainsy qu’il ensuyct.Ensuyvent les status et ordonnances, coustumes et travers de la ville de appartenant a la conté dudit lieu, veuz et correctes par reverend pere en Dieu, monsieur , ensemble messieurs les grans vicaires et plussieurs du clairgé, gens nobles, bourgeoys, manens et habitans de ladite ville. Et pour mettre en thresor d’escriture comme l’en doibt user des droictz, travers et coustumes sur les vieilles et anticques ordonnances comme l’en doibt jouir et user d’icelles coustumes et travers ainsy qu’il ensuyct.Lisieux B.

Et premyerement. Maistre Robert de Saane, docteur en loix, doyen ; maistre Henry de Neufville, licentié en droict ; messire Arnoutmessire Arnout est répété lors du passage à une nouvelle page A.messire Arnout est répété lors du passage à une nouvelle page A. manquant B. {Fol. 93v} Baudouyn, chanoyne ; messire Laurent Menard, prebtre, procureur de mondict sieur ; messire Pierres Orieut, prebtres, recepveur menager de mondict sieur ; Guilleumme Toustain, escuier, sieur de Millouel en ladicte compté ; Robert de Boessy, Jehan la Pucelle, Jehan de la Haye, Cardin La Tire, Guilleumme Le Feustier, Sevestre Breteuil, tous advocatz et conseillers en court laye ; Jehan Verel, Henry Bosset, Pierres du Val, Guillemme du Hamel, Robin Le Bourgeoys, Robin du Hamel, Jouen Inger, Hernueult Le Cesne, Henry Ango, Guillemme Thillard, Richard Anfore, Pierres Robillard, Guillemme Le Sancqueur, Pierres Parey, Thomas Rorques, Guillemme Senestre, Estienne Condirat, Guillemme Le Febure, Pierres Le Crosnier, Guillemme Le Prince, Pierres Hellot, Jehan Marie, Thomas Poins, Jouen le Goubey, Michault Le Sanlqueur, Thomas Anger, Vincent Noel, Pierres du Houlx, tous bourgeoys, habitans et demeurants en ladicte ville, a ce appellés avec plusieurs sur ce depposez, aprés la nomination desquelz nomps et surnoms cy devant escripts. Enssuivent leurs dicts et depposition, par eulx faicts et rapportez par toult dut et arrestés nouz diviser, sur les droicts et usaiges antiens ordinaires desdictes coustumes et travers. Et comme pour le temps advenir pour le droict de chacun, enssuivent les antiens droictz et establissements par maniere de relliemement en doibt estre jouyr et uzer.manquant B.
Et premyerement.

[A la coustume des quatre piedz]

{Fol. 94}A la coustume des quatre piedz appartiennent et sont deubz les droictz de coustume qui s’ensuyvent. Pour chascune beste ammaille vendue au marché, ii d. pour l’achapteur, s’il n’est de la villeet s’il n’est en villeet s’il n’est en ville B. ou banllue, i d., et pour le vendeur, i d. de quelque part qu'il sera.i d.i d. B. ; de iiii d., c’est assçavoir ii d. pour le vendeur et ii d. pour l’achapteur, a estre payez comme dessus.; de iiii d., c’est assçavoir ii d. pour le vendeur et ii d. pour l’achapteur, a estre payez comme dessus. ajouté après ce mot B.

Item, de chascune beste chevalline, iiii d., c'est assçavoir, ii d. pour le vendeur et ii d. pour l'achapteur, a estre payer pareillement comme dessus.manquant B. Item, de chascune beste porchinesporchineporchine B. , ii d. qui se payent pareillementpayentpayent B. comme dessus. Item, de chacunechascunechascune B. brebis ou mouton, ob. qui se paye comme dessus. Item, de chascune chievre, xvi d.viii d.viii d. B. , c’est assçavoirasçavoirasçavoir B. viii d. pour l’achapteur et viii d. pour le vendeur, a estre payez comme dessusle vendeurle vendeur B. .

Item, de chascun veel vendu vif, entre la Sainct Johan et Noel, est deu de coustume comme lesdesdes B. aultres ammaillesbestes ammaillesbestes ammailles B. . Et si aulcunsy aucunsy aucun B. achapte beste ammaille ou chevallinecheuvellinecheuvelline B. hors de lalala B. ville et banllue, et luy faict sejourner plus de deux nuictz, il paierapayrapayra B. au departyrdepartirdepartir B. au fermyer de la coustume des quatre piedz au fermyermanquant B. . EstC'estC'est B. assçavoir, pour ammaille, i d., et pour beste chevalline, ii d. pour le giste ; pareillementet paraillementet paraillement B. de toultestoutes répété lors du passage à la ligne A.toutestoutes répété lors du passage à la ligne A. toutes B. bestes a quatre {Fol. 2}piedz, selon le prix de leurs coustumescoustumecoustume B. .

Item, sy aulcunaucunaucun B. marchant achapte, ou a luy appartient, bestes, et les maynent pousonner ou engresser hors dede écrit en interligne B.de écrit en interligne B. la ville et banlluebanluebanlue B. , il doibt coustumede coustumede coustume B. des sytost qu’il partdepartdepart B. , ou cas que aprés il ne la rameneroitrameneraramenera B. vendre enauau B. territoire de monseigneur de Lisieux. Et sys’ils’il B. partent le jour ou lendemainle lendemainle lendemain B. de l’achapt sans avoir sejourné deux nuictz, il ne doibvent coustumeny coustumeny coustume B. ne depry. Et a lalala B. foire du Pray, ladite coustume en touttoulttoult B. se double, troyset troyset troys B. jours devant et troys jours aprés.

[A la coustume du Crocquet]

{Fol. 94v}A la coustume du croquet appartientappartiennentappartiennent B. les droictz de coustume qui s’ensuyvent. De chascunchascumchascum B. lhot de fil, jusques a ung quarteroncarteroncarteron B. pesant, i d. ; et du cent, iiii d. D’ungunun B. lhot de chanvre, jusques a ung fardel, i d. ; et de chascun fardel, i d.et de chacun fardel, i d.écrit en interligne B.et de chacun fardel, i d. écrit en interligne B. ; et n’en est riens deurien deubrien deub B. se le vendeursy le marchand vendeursy le marchand vendeur B. ne passe xiii d. Item, de lin paraillement comme de chanvre. Item, de chascun lotlhotlhot B. de canyniezLa transcription de ce mot est incertaine A.cainnisLa transcription de ce mot est incertaine A. cainnis B. , i d. ; de la somme, i d. Paraillement de linuisPareillement de linuisécrit en interligne B.Pareillement de linuis écrit en interligne B. reservé que du creu de la ville et banllue, s’il est vendu par ceulx a qui appartientil appartientil appartient B. ne doibvent riens des choses dessus dictes.

Item, de chascune piece de toille touailletoilletoille B. est deu, tant de l’achapteur comme du vendeur, de chacunde chacunécrit en interligne A.de chacun écrit en interligne B. i d. ; d’une somme de fourmaiges, i d. ; d'un cent de boeurre, iiii d. ; d’une potee de boeurrebeurrebeurre B. ou de sain de porc, ou aultre saingtsainsain B. , grand pot ou petit, de chascun i d., du vendeur seullement.

Item, d’une toison de laynelainelaine B. , ob. ; de deux toisonstoysonstoysons B. , i d. ; de quatre toysons, ii d. ; de douze toisons, ii d.de douze toysons, ii d.écrit en interligne B.de douze toysons, ii d. écrit en interligne B. ; d’un quarteroncarteroncarteron B. , iiii d. ; d’ungunun B. cent de toisonstoysonstoysons B. , xvi d. ; et s'ilz vendent au poix, n’est deu pour chacun poix que iiii d.iiii d.iiii d. B. et du cent, xvi d. et du cent, xvi d. ajouté après ce mot B.

Item, de agnelinsd’aignellinsd’aignellins B. vendus depuysdu depuysdu depuys B. la Sainct Johan est deu le xiiie d., et au devant de la Sainct JohanJehanécrit en interligne. B.Jehan écrit en interligne. B. , neant. Et s'ilz sont venduesvendusvendus B. au poix, n’est deudeubdeub B. que iiii d.iiii d.iiii d. B. pour chacuns poix.pour chascun poix. écrit en interligne B.pour chascun poix. écrit en interligne B. Item, pour chascune piece de layne fillee, i d. pour le vendeur et i d. pour le vendeurl'achapteurl'achapteur B. , s’il n’est de ville et banllue ; deet deet de B. chascune de fil de layne semblablelaine de fil et. de layne semblablement.laine de fil et. de layne semblablement. B. .

Item, tous ceulxceuxceux B. de la ville et banllue qui porterontportentportent B. aulcunesaucunesaucunes B. des derrezderreezderreez B. dessus dictesdessus dictesécrit en interligne B.dessus dictes écrit en interligne B. , vendus hors de la seigneuryesieuryesieurye B. , sont tenuztenustenus B. a rapporter au fermyer l’yssue, qui vault autant commecommeécrit en interligne B.comme écrit en interligne B. la coustume dedens mardyle mardyle mardy B. , aprez qu’ilz sont retournez, sur peine de l’amende qui est pour i d. xii s., deet d’uneet d’une B. ob. xviii s.

{Fol. 95}Item, se aulcun marchantsy aucun des marchanssy aucun des marchans B. qui auroit achapté aulcunesauroit aucunesauroit aucunes B. des derrez dessus dictes et les tairoitles lairoitles lairoit B. plus de deux nuictz, il en debveroitdebverontdebveront B. , de chascun fardel, i d. de registe. Item, tous bouchers ou aultres qui apporterontapportentapportent B. peaulx a layne sans la chair doibvent, de chascune peel, i obobob B. ; et s’ils avventla transcription de ce mot est incertaine A.avecla transcription de ce mot est incertaine A. avec B. la chair, riensne doibvent riensne doibvent riens B. pour ce que la chair acquicte la pelacquitte ladite peelacquitte ladite peel B. . Item, les femmesfemmesfemmes B. regratieres qui vendent boeurresboeurreboeurre B. , fourmaigesformeigesformeiges B. ouetet B. aultres des derrezderezderez B. dessus dictes en sursepmaineen sursepmaine ajouté après ce mot B. sont tenuz de payer, chascune sepmayne au mardy, chascunmanquant B. i d. ; et s'ilzsysy B. sont de dehors, ilz se doibvent acquicterilz doibventilz doibvent B. le jours qu’ilqu'ilzqu'ilz B. viennent.

{Fol. 2v}Item, tousaa B. ceulx qui apporterontapportentapportent B. boeurres et fourmaigesformaigesformaiges B. de leurs nourritureleur nourrituresleur nourritures B. , ilz n’ennene B. doibvent riens s’ilz ne les ont achaptés pour revendre ou que le boeurre soit netcuyctcuyct B. ou sallé, auquel cas ilz doibvent comme dessus.

Item, tous ceulx qui achaptent nommez cuirspeaulx couriez cuiroizpeaulx couriez cuiroiz B. sans layne et les revendent doibvent, de troys, i ob. ; de quatre, i d. ; et s'il va jusquesjusquejusque B. a huithuicthuict B. , xii, ou ung carteron ne doibvent que ii d. Et d'oeufz et poullailleny poullailleny poullaille B. n’est deu aulcuneaucuneaucune B. coustume.

Item, de vendre desamoydu semireydu semirey B. , quelque mesure que ce soit jusques a une somme, etn’est deu quen’est deu que B. de la somme i d., et se double, ladicte coustume, a la foirefoyrefoyre B. du Pray, comme dict est.

Item, le fermyer sera tenu aller au lieu du marché et mettre merche que l'en puisse veoir et congnoistre, aussy les marchantzmarchansmarchans B. vendans toultes derrezderrésderrés B. quelzconques en laa ladictea ladicte B. ville seront tenuz payer leurs coustumesles coustumeles coustume B. aux fermesau fermyerau fermyer B. avant qu’ilz passent les portes de la ville, et les gens de villes et banllueet banllueet banllue B. quiqu’ilzqu’ilz B. ne doibvent riens de leur creustcreucreu B. , ils’ilzs’ilz B. revendent a jour de marché en la ville marchandise par eulx achaptee, seront tenuz payer dedens le jour du jour de marché, comme il est accoustumé, sur peine de payer l’amende de coustume, a y estre sont tenueetet B. a y estre contrainctz par le droict de lala ajouté après ce mot B. coustume de NormandyeNormendyeNormendye B. .

[A la coustume de la boullengerie]

{Fol. 95v}A la coustume de la boullengerie appartient les droictz de coustume de chascunet chascumet chascum B. boullenger de la ville et banllue. Pour chacunechascunechascune B. fournee de pan painpainpain B. , i ob., et pourpourpour B. chascune sepmayne chascunchascumchascum B. boullenger doibt i d.

Item, a la foirefoyrefoyre B. du Pray, chascunchascumchascum B. boullenger de la ville et banlluebanluebanlue B. doibt vi d., sans diminuer aucundyminutiondyminution B. dede lade la B. coustume.

Item, les boullengers de dehors qui vendent en halle, pour chacunechascunechascune B. foys qu'ilz vendent, doibvent chacun iii d.iii d. chascumiii d. chascum B. ; et s'ilz estallent sur le pavement, par desfault de place dedens la hallepar desfaulte de placepar desfaulte de place B. , payent seullement iii ob. pour chacunechascunechascune B. foys qu’ilz vendent.

Item, iceulx boullengers de dehors, a la PentecoustrePenthecoustePenthecouste B. , doibvent chascunchascumchascum B. vi d. comme les aultres, sans diminuer aucundiminutiondiminution B. de leursdede B. coustumes.

Item, iceulx boullengers de dehors, se ilzs’ilzs’ilz B. apportent pain et il n’est vendu le jour qu'il a esté expozéappozéappozé B. en vendue et il estestest B. retraict pour vendre a aultre jours, ilz ne doibvent que i d. de ratraictretraictretraict B. seullement, et se double, ladictelala B. coustume, a laladicteladicte B. foire du Pray comme dict estdessusdessus B. .

[A la coustume de la futaille et esgrin]

{Fol. 96}{Fol. 3}A la coustume de la futaille et esgrin a laquelle appartient les droictz de coustume que chascunchascumchascum B. estallier, comme d’aoux, ougnonsde ausl, d’oignonsde ausl, d’oignons B. et aultres esgrin, pour chacunechascunechascune B. sepmayne doibvent, i d.

Item, chascunchascumchascum B. marchantmarchandmarchand B. de dehors, i d. pourparpar B. chascun jour qu'ilquiqui B. reventrevendrevend B. a estal ou expose en vendue.

Item, toultes poreztoute poreetoute poree B. qui ne portentporteporte B. rachineracineracine B. ne doibvent poinct de coustume, et ceulx qui portent rachine doibventracyneracyne B. i d., chascunchascumchascum B. jour au regard des estrangersregratieres estrangeresregratieres estrangeres B. .

Item, pour chascun vaesselung chascum vaesseauung chascum vaesseau B. enfoncé de deux fondz, soit tonnelthonnelthonnel B. , pippequeueequeuee B. ou rondellesrondellerondelle B. , qui est vendue doibt, pour chascunchascumchascum B. fondz, ii d. ; et s'il n’est enfoncéenfonceyenfoncey B. que d’ung fondun fondzun fondz B. , ii d. ; et s'il est deffoncédeffonceydeffoncey B. , il nenene B. doibt riens.

Item, pour chascunchascumchascum B. coffre ou huche, iiii d., c’est assçavoirsçavoir estsçavoir est B. , pour chascunchascumchascum B. pied, i d. Item, pour chascunechascunechascune B. somme d’ayesd’aizd’aiz B. , i d. ; et s'ilzsysy B. sont apportez a coulcolcol B. , ililzilz B. n’ennene B. doibvent riens. Item, pour latte, semblablement, sy la colleesy ellesy elle B. n'est vendue a homme hors villede la villede la ville B. et banllue qui doibventdoibventdoibvent B. , l'achapteurl'achepteurl'achepteur B. et vendeur, chascunmanquant B. i d.

Item, se aulcunsy aucumsy aucum B. homme horsde dehorsde dehors B. ville et banlluebanluebanlue B. achaptent plussieurs partyes d’ayespartiez d’ayezpartiez d’ayez B. ou latte, et il est assemble et apporteet ilz les apportentet ilz les apportent B. a somme, il doibt pour chacunechascunechascune B. somme i d. Item, se clayes, ossiers, pennyers a chicle, barriers et palletsy claiz, pennyers oziers, baril, palletsy claiz, pennyers oziers, baril, pallet B. ne doibvent riens.

Item, la somme de banne ou corbeilles doibt iiii d.manquant B. Et sesysy B. homme de dehorsdehorsdehors B. ville ouetet B. banllue en achapte, il doibt pour chascun banvaonvaon B. ou corbeille i d., et depourpour B. la somme, iiii d.

Item, pour sommessommesomme B. de pelles et fourcques de boysperques en boys doibventperques en boys doibvent B. , i d. Item, pour somme de boesseaulx, ii d. Item, pour chascunchascumchascum B. estallier d'escuelles, plastreaulx et gattesplateaux et gattes de boysplateaux et gattes de boys B. doibvent pour estallaigesestallageestallage B. i d.i d. s’il est hors ville et banllue.i d. s’il est hors ville et banllue. B.

{Fol. 96v}Item, une somme de nattes ou panoinne doibt i d., et c’il qui achapte, i d. s’il est hors de ville et banllue.manquant B.

Item, pour paire de roes achaptés, i d. du vendeur et achateur s'il est hors ville et banllue.les roez, i d.les roez, i d. B. Item, roe a carrue, i d.manquant B. Item, une brouette, i d. Item, une cuve, i d.manquant B. , et a la foire du Pray tout se doublese double la coustumese double la coustume B. comme dict est.

[A la coustume du blanc seel]

A la coustume du blanc seelscelscel B. appartient celele B. droict de coustume de chacuneet chascuneet chascune B. somme de blanc seelscelscel B. amenéadmenéadmené B. a Lisieux, s’il est vendu en gros, i d. ; et s'il est vendu en detail est deu, pour chacunechascunechascune B. somme, viii d.

Item, les marchantzmarchansmarchans B. qui amaynentadmenentadmenent B. blanc seelscelscel B. et le vendent en detail au marché, doibvent chacun anchascumchascum B. a la Sainct AndrieuAndréAndré B. , chacun ungungung B. boessel de sceel blanc. Et ne doibvent de coustumede coustume ajouté après ce mot B. dulele B. jour qui payent ledict boesselsceelsceel B. de sceel. Et se en aultre jour que en jour dudede B. marché ilz vendent et detaillent, ilz doibvent de coustume iiii d. {Fol. 3v}Et les revendans seelrevandant sceelrevandant sceel B. , soit homme ou femme, doibvent chacunchascumchascum B. mardy ii d., et a la foire du Pray tout se double comme dict estdessusdessus B. .

[A la coustume du gros seelsceelsceel B. ]

{Fol. 97}A la coustume du gros seelsceelsceel B. appartient celele B. droict de coustume, que chascunc’est asçavoir que chascumc’est asçavoir que chascum B. estallier vendant gros seelsceelsceel B. demourant en ladicte villevilleville B. ou banllue, chascunchascumchascum B. mardy doibvent ii d., c’est assçavoirasçavoirasçavoir B. , i d. pour coustume et i d. pour estal ; et s'il est du dehorshorshors B. ladictelala B. ville et banlluebanlluebanllue B. , doibt pour estallage, pour chacunepar chascunepar chascune B. foys qu'ilzquiqui B. vendront ou estalleront, ii d. ; et pour la somme ou chargeet chairgeet chairge B. de cheval portant seelsceelsceel B. de dehorsdehorsdehors B. , i d., et laa laa la B. foire du Pray tout se double comme dict estdessusdessus B. .

[A la coustume des fruictaigesfruitaigesfruitaiges B. ]

A la coustume des fruictaigefruitaigesfruitaiges B. est deudeu ajouté après ce mot B. le droict de coustume pour chacune chevallee de pommes vendueschascune somme de pommeschascune somme de pommes B. , i d. ; pour chacunchascumchascum B. septier vendu, appartienta parta part B. iiii d. ; pour chacune charettee de pommes vendue, viii d., c’est assçavoir du vendeur iiii d., et de l’achapteur iiii d., s’il est de dehors la ville et banlluepour charetee de pommes, s’il est hors ville et banlluepour charetee de pommes, s’il est hors ville et banllue B. .

Item, pour une traineetrouveetrouvee B. de pommes, ii d., de colleede collee de pommesde collee de pommes B. , soit d’hommeshommehomme B. ou femme, neant. Item, pour chacunede chascunede chascune B. somme de cherisescerisescerises B. , poires ou prunes, prunes ou pommes, prunes ou pommes B. , i d., et apporteesapportezapportez B. a col, neant. Et se marchantsy marchandsy marchand B. de dehors ville et banllueou banlueou banlue B. l'achapteachapteachapte B. , i d.doibt i d.doibt i d. B. Item, de somme de noix semblablement, et a la foire du Pray tout se double comme dict estdessus est dictdessus est dict B. .

[A la coustume de la grand prevosté]

{Fol. 97v}A la coustume de la grand prevosté appartient lesles ajouté après ce mot B. droictz de coustumes qui s'ensuyvent sur les chozes qui travessentcoustumecoustume B. . Pour chacune beste chevallinebeste chevalline qui travessebeste chevalline qui travesse B. , ii d. pour chascum chevalpour chascum cheval ajouté après ce mot B. ; pour chacune aumaillepour ammaillepour ammaille B. qui travesse, ii d. ; pour chacunchascumchascum B. cent de bestes porchines, iii s., et du plus plus et du moins moings a l'ecquippollentmoings moings a l’equipollentmoings moings a l’equipollent B. d’icelle somme. Pour le cent de bestes a layne, xxxiixxiixxii B.  d., et du plus {Fol. 4}plus et du moins moinsmoings moingsmoings moings B. a l’equipollent. Pour chacunechascunechascune B. chievre, viii d., et s'il y a ung bouqcboucqboucq B. , il doibtdoitdoit B. xvi d. et acquicteacquitteacquitte B. les chievres. Item, pour chacunchascumchascum B. fardel de cordemanquant B. ou pacquet cordé, iiii d. ; pour chacunchascumchascum B. pacquet non cordé, ii d. Pour chacunchascumchascum B. cent de cieusieusieu B. , iiii d. ; pour chacunchascumchascum B. cent de boeurrebueurrebueurre B. , iiii d. ; pour poteechascune potee de boeurrechascune potee de boeurre B. , i d. Pour chascunchascumchascum B. cent d’estain, iiii d. Pour chascune somme de poisson, ii d. ; pour milliermillermiller B. de harenc, iiii d. ; pour rondelle, iiii d. ; pour ung milliermillermiller B. de pipernel, iiii d. Pour chascune somme de fer, ii d. Pour une somme de voidevoydevoyde B. , ii d. De chascunPour chascumPour chascum B. fust, de tonnelthonnelthonnel B. ou quelque fustaillefustaigefustaige B. que ce soit, pour chacun fondzchascum fondchascum fond B. , ii d. Pour chascunchascumchascum B. lict, iiii d., et pour travessaintravessintravessin B. , ii d. Item, pour unede chascunede chascune B. piece de toellethoillethoille B. , i d. ; pour chacun drap de layne, i d.manquant B. Item, chascunde chascumde chascum B. maignen portant ou menant derrez sur bestes chevallines, ii d., et s'ilz portent leurs derrez a coulses derrez a colses derrez a col B. doibvent i d. Item, chacun fenestrierchacum feustrierchacum feustrier B. vendant ou qui vendent en sursepmayne, quelque derreequelques derrezquelques derrez B. que cesese B. soit, doibt pour chacune sepmayne i d.doibvent pour chascune sepmaynedoibvent pour chascune sepmayne B. , excepté de pain que les boullengers font d’euxfontz eulxfontz eulx B. , deslesles B. ferons et drappiers quiqu’ilzqu’ilz B. payent auauxaux B. fermyers de leurs coustumescoustumezcoustumez B. . Item, chascun tenneurchascum thenneurchascum thenneur B. de ceste ville de Lisieux qui vendent en halle doibventdoibtdoibt B. ii d., pour coustume et estal ; et s'ilz vendent en sursepmayne en leurleursleurs B. maisons, ilz doibvent i d. ; et s’ilz vendent au marché dehors dehorshors B. la ville, ilz doibvent i d. d'yssued'yssue i d.d'yssue i d. B. de chascunchascumchascum B. marché ; et s'ilzsysy B. doibvent une foys en l’an xxvi d. chascun pour corbillonnaigechascum pour corbillonaige xxvi d.chascum pour corbillonaige xxvi d. B. a la foire du Pray ; et s'ilz vendent en butte, ilz ne doibvent que i d. ; et s'il vient de dehors la ville ou banlluebanluebanlue B. , tenneursthenneursthenneurs B. , ililzilz B. doibvent chacun iii d.chascum.chascum. B.

{Fol. 98}Item, pour chascune masure de la ville sesysy B. elle n’est franche on doit v d., et de la demye masure a l’ecquippollentl’equipollentl’equipollent B. . Item, pour fumaigechascum fouaigechascum fouaige B. , chacun faisoitchascune maison faisantchascune maison faisant B. feu et mesnaige en la ville, doibvent pour l’anen la ville par chascum anen la ville par chascum an B. iiii d. Item, toultes personnes vendanstoute personne vendanttoute personne vendant B. taverne en la villemanquant B. doibvent, par an,manquant B. xix mances de la villevalleurvalleur B. de chacunchascumchascum B. ii d., se le brevaigebreuvaigebreuvaige B. n’estn’estoitn’estoit B. de leurleursleurs B. creu, et les tenneursthenneursthenneurs B. n’en doibvent riens. Item, pour chacunde chascumde chascum B. cent de peaulx travessanstraversanttraversant B. , iiii d. ; pour chascunchascumchascum B. cuyr tennezthennezthennez B. travessanttraversanttraversant B. , i d. Item, pour chacunechascunechascune B. tacque de cuyr a pelpoilpoil B. qui faict dix cuyrscuirscuirs B. , iiii d. Item, pour douzaine de peaulx de veel antenezLa transcription de ce mot est incertaine A.aicenezLa transcription de ce mot est incertaine A. aicenez B. , iiii d. Item, pour chacunchascumchascum B. faulcon mys en vente, i d., et s’il y a esprevieraprevieraprevier B. il acquicte le faulcon. Item, pour chascumechascunechascune B. douzaine de veel a laict, ii d. Item, pour chascum maignen {Fol. 4v}qui estalle, doibt ii d.ii d.ii d. B. Item, de chacune poelle vendchascune poelle neufve venduechascune poelle neufve vendue B. a homme de dehors et portee hors villede la villede la ville B. et banllue, doibt i d.i d.i d. B. Item, chacunechascunechascune B. somme de merceye melleemercerye mesleemercerye meslee B. , iiii d. Item, chacum verrier travessanschascum voerrier travessantchascum voerrier travessant B. et portansportantportant B. marchandises de voirresmarchandise de voirremarchandise de voirre B. payera une foys l’an ung voirre, soit blanc ou roulxrouxroux B. , selon l’escence que sont ses voirres doibt ung voirre, le prevost luy doibt emplyr de vin, et s'il est roulx luy doibt emplyr de cidre pour son voirre, ou le fermyer le quictes’il est roulx le prevost luy doibt emplir de cildre, s’il est blanc de vin pour son boire, et le fermyer l’acquittes’il est roulx le prevost luy doibt emplir de cildre, s’il est blanc de vin pour son boire, et le fermyer l’acquitte B. sy luy plaist. Item, de larslardzlardz B. travessans, de la somme, i d., et de la charestee, iiii d. Item, de tous grains travessans, de lachascunechascune B. somme, i d., et de la charetteecharesteecharestee B. , iiii d. Item, toultetoutetoute B. yssue de gens qui vont demourer hors villela villela ville B. et banllue appartient au prevost de ceste ville et prevostémanquant B. , et enleverenlevéenlevé B. soit desesses B. bestes ou extencillesextancillesextancilles B. par raison de ses biens selon l’usaige des coustumes.de coustume.de coustume. B.

[A la coustumes des barraiges et pennaigespennagespennages B. ]

{Fol. 98v}A la coustume des barraiges et pennaigespennagespennages B. a laquelle appartientappartientappartient B. le droict de coustume de tous marchandztous marchanstous marchans B. passans, et de quelque marchandise que ce soit portans sur chevaulx, doibvent pour la marchandise i d., et sesysy B. payent troys foys enaa B. l’an, c’est assçavoirasçavoirasçavoir B. laa laa la B. foire de la Cendre, a la Sainct PierreSaint PierreSaint Pierre B. en juing et a la foire du Pray. Item, de la marchandise estant en une quarette est deu iii d., une foys l’anii d., troys foys l’anii d., troys foys l’an B. comme dict est et pour le chariot, iiii det pour le chariot, iiii d ajouté après ce mot B. .

[A la coustume de la drapperye]

A la coustume de la drapperye appartient le droict seignieurialde coustumede coustume B. . De chacunechascunechascune B. piece de drap, i d., par l’achapteur hors de la ville et banllue, i d.manquant B. , s’il ne l'achapte pour son user ; et ceulx qui l'achaptent pour revendre, de chacunechascunechascune B. piece, i d.doibvent i d.doibvent i d. B. sys'ils'il B. ne la font gesir en la ville deux nuictz, auquel cas il deuveureurentdebveroitdebveroit B. pour registe au coustumyer et non pas au prevost. De chacunchascunchascun B. fardel cordé, iiii d. Et tous fardeaulxfardeauxfardeaux B. de draps partans {Fol. 5}et yssans de la ville pour vendre dehors doibvent, sesysy B. le marchandmarchantmarchant B. en a vendu aulcuneaucuneaucune B. portion, i d. ; et de chacunechascunechascune B. piece de tyrestainetyretaine venduetyretaine vendue B. , i d., et se double laladicteladicte B. coustume a la foire du Pray comme dict est.

[A la coustume de la blarye]

{Fol. 99}A la coustume de la blarye sont deubz de coustume etlesles B. droictz seigneuriaulx de deuxdeulxdeulx B. boesseaulx vendus, ob.vendus i d., ob.vendus i d., ob. B. ; de quatrequatre boesseaulxquatre boesseaulx B. , i d.ii d.ii d. B. ; de six et de huict, i d.et de six et huict, iii d.et de six et huict, iii d. B. ; de neuf boesseaulx, iii ob.de neuf, iii d. ob.de neuf, iii d. ob. B. ; de dix, ii d. ; de douze, ii d. ; de saize, ii d. ; et s'il y en a dix sept, ii d. ob.iii d. ob.iii d. ob. B. , et s'il passes’il ne passes’il ne passe B. enonon B. doibt au prix de la douzaine ii d.iiii d.iiii d. B. Et se double la coustume a la foire du Pray comme dict estcomme dict est a la foire du Praycomme dict est a la foire du Pray B. .

[A la coustume de la pelleterye et mercheryemerceryemercerye B. ]

A la coustume de la pelleterye et mercheryemerceryemercerye B. appartient pour coustume, pour chacun merchezchascum marchéchascum marché B. de la ville et banllue,chacun marché pour estalpour estalpour estal B. et coustume, i d., chacunechascunechascune B. sepmayne ; et ceulxceuxceux B. de dehors doibvent pour coustume et estal, chacunchascumchascum B. marché, iii ob.iii d. ob.iii d. ob. B. ; et auaa B. jour de foiremarchémarché B. ceulx de villela villela ville B. et banllue vendans a estal doibvent ii d., et ceulx de dehors, iii d.

[De pelleterye et peau de regnardA la coustume de la pelleteryeA la coustume de la pelleterye B. Dans A comme dans B le scribe a écrit ce début de phrase en faisant un saut de ligne et en utilisant une écriture plus épaisse, comme s’il s’agissait d’un nouveau paragraphe, alors que cela concerne aussi la coutume des peaux comme dans le paragraphe précédent.]

{Fol. 99v}De pelleterye et peau de regnard, i d.A la coustume de la pelleterye par semblable est deu de coustume de peau de regnard, i d.A la coustume de la pelleterye par semblable est deu de coustume de peau de regnard, i d. B. ; de martremarthemarthe B. , i d. ; de fainefaynefayne B. , i d. ; de loutre, i d. ; de cent d’aigneaulx aprez la Sainct Johan, iiii d. ; du cent d'escureusd’escureuxd’escureux B. , iiii d., et du plus ou moingsdu plus plus et du moings moingsdu plus plus et du moings moings B. a l’ecquippollentl’equipollentl’equipollent B. ; putoyspitoyspitoys B. et toulte pelleteryetoute velleteryetoute velleterye B. hors saisonde saisonde saison B. ne doibvent riens. Une penne qui oncques ne servitn’a encores servyn’a encores servy B. , i d., et celle quisy ellesy elle B. a servy ne doibt riens, excepté que aaa B. la foire du Pray qu’elle doibt vi d. De liepvresEt lyevresEt lyevres B. ouetet B. cougnins, neant se ilzs’ilzs’ilz B. ne sont en pennespennepenne B. , enquelouquelouquel B. cas ilz doibvent i d. comme dessus, et a la foire du Pray tout se double comme dessusla coustume se double comme dict estla coustume se double comme dict est B. .

[A la coustume de la cordonnerye]

{Fol. 5v}A la coustume de la cordonnerye appartient le droictdroict de coustumedroict de coustume B. de chacunchascumchascum B. cordonnyer de la ville vendant au marché par chacune sepmainechascune sepmaynechascune sepmayne B. , pourdoibt dedoibt de B. coustume, i d., et pour estal, i d., et aenen B. la foire du Pray tout se double comme il est dictdict estdict est B. .

[A la coustume du cuyr a poil]

{Fol. 100}A la coustume du cuyr a poil a laquelle appartient de chacunchascumchascum B. vendeur de cuyr a poil, sans la chairchairchair B. , quelque cuyr que secece B. soit, reservezreservéreservé B. les veaulxveauveau B. de chacun cuyrchascumchascum B. , i d. ; deet deet de B. la douzaine de cuyrscuyrcuyr B. de veaulx a tout le poil, iiii d. ; et de cuyrs tennezthennezthennez B. semblablement, porcz de chacunet payera de chascumet payera de chascum B. cuyr tennezthennezthennez B. portant dehorsporté dehorsporté dehors B. , i d. De chacun cuyr tantDe chascum cuyr thennezDe chascum cuyr thennez B. que onqu'onqu'on B. apporte vendre aenen B. la ville et banllue, i d.

Item, a la foire du Pray chacunchascumchascum B. boucher de la ville, troys jours devant et troys jours aprez, de tous les cuyrs qu'ilz vendent, pour chacunchascumchascum B. cuyr, i d. Et les tenneursthenneursthenneurs B. , de chacunchascumchascum B. cuyr qu'ilz vendent et achaptent a ladictelala B. foire du Pray, i d.doibvent i d.doibvent i d. B. ; et pareillement les cordonnyers qui achaptent cuyrs doivent pour chacunde chascumde chascum B. cuyr, i d. ; et les yssus desdede B. cuyrs, c'est assçavoircommecomme B. les ventres et espaulles, doibvent ob. S'ilz sont achaptezachaptésachaptés B. pour revendre et pour usaigeson userson user B. , ne doibvent riens. Pour peaulx de moutons tennez doibventmouttonsmouttons B. , i ob.

Item, dedudu B. cuyr tennezthennezthennez B. de cheval ou de porc, i d., et a la foirefoyrefoyre B. du Pray tout se double comme dict est.

[A la coustume de la boucherye]

{Fol. 100v}A la coustume de la boucherye a laquelle appartient et est deu ce droictle droict de coustumele droict de coustume B. que tous bouchers, de quelque lieu qu’ilz soient, doibvent de coustume, pour chacunpar chascumpar chascum B. mardy et pour estal, iii d. ; chacunchascumchascum B. jeudy, ii d. ; chacunchascumchascum B. sabmedy, paraillement ii d.ii d.ii d. B. ; et de retraicteretraicteretraicte B. , i d. Item, tous candellierschandellierschandelliers B. estallans pour revendrevendrevendre B. chandelle de la villevilleville B. et banllue, i d., et de ceulx de dehors, ii d., et durant la foire du Pray tout se double comme dict estcomme dict est ajouté après ce mot B. .

[A la coustume des poispoixpoix B. et gresses]

A la coustume des poispoixpoix B. et gresses appartient le droictdroict de coustumedroict de coustume B. de peser de chacunchascumchascum B. cent de cyeucieucieu B. , garences, layneslaynelayne B. , estain, canvreschanvrechanvre B. , fer et generallement toultestoutestoutes B. derrez qui se poisentpoysentpoysent B. et peventpeullentpeullent B. peser, pour le cent de lueuresluiresluires B. , vi d. ob. pour le cent, pour pois et pour coustume.manquant B. {Fol. 6}Et se moings a du cent en paye au prix deEt du cent a passerEt du cent a passer B. vi d. ob. pour leparpar B. cent pour poix et pouretet B. coustume desetet B. gresses, semblablement des aultres derrésderrezderrez B. payanspayentpayent B. aux coustumesau coustumyerau coustumyer B. d’icelles derrezd’icellesd’icelles B. . Item, unepourpour B. rondelle de saing, iiii d. Item, de chascune rondelle d’huille, iiii d., et du plus plus et du moings moinsmoingsmoings B. , de chacunchascumchascum B. lartlardlard B. vendu, i d. {Fol. 101}Item, de chascune somme de lard portee dehors pour yssue, deetet B. coustume doibt viii d.i d.i d. B. , et de toultestoutestoutes B. icelles derrez pesséspesezpesez B. , sesysy B. on les mayne dehors, doibventdoyventdoyvent B. d’yssue de chacunede chascunede chascune B. beste chevalline chargeechevallinechevalline B. , i d., s'il ont faict registe pour deux nuictzquand elle est changee s’ilz ont faict registe par deux nuictzquand elle est changee s’ilz ont faict registe par deux nuictz B. .

[A la coustume de la poysonneryepoisonneriepoisonnerie B. ]

A la coustume de la poysonneryepoisonneriepoisonnerie B. appartient les droictz de coustume qui s'ensuyvent. De chascune somme de poisson de mer etmanquant B. d’eau doulce, amenezadmenezadmenez B. a Lisieulx pour vendre, est deu pourdede B. coustume ii d. ob. et pour estal ii d. ob.et pour estal ii d. ob. ajouté après ce mot B. , et a col i d. ; et au jour de marché pour coustume, iii d. ; d'ungd'und'un B. marsouyn, iiii d. ; d’un saulmont, i d. ; du millier de harenc sor, iiii d. ;manquant B. de chacun barildu millierdu millier B. de harenc quaque, iiii d. ; d'ungd'und'un B. cent de macquerel sallé, iiii d. ; d’ungd'und'un B. cent de macquerel de cacheconcheconche B. , iiii d. ; d’ungd'und'un B. cent de congre sallé, iiii d. ; pour le cent de mourue salleemourus sallezmourus sallez B. , iiii d. ; pour le millier de piperneaulx sallezsalléssallés B. , iiii d. ; pour le cent d’ortillesmillier d’ortillezmillier d’ortillez B. , iiii d. ; pour chacunechascunechascune B. piece d'anguillespieces de grosses anguillespieces de grosses anguilles B. sallez, i d.ii d.ii d. B.

Item, de chacun marchantchascum marchandchascum marchand B. qui vient pour achapter poisson, pour mener dehors doibt de la somme ii d. d'yssue, pour porter a coul, i d. de coustume.col.col. B.

Item, chacunchascumchascum B. qui achapte poisson pour revendre, soit homme ou femme adede B. la ville, doibt de chacunchascumchascum B. achapt quiqu'ilqu'il B. faict de poisson fraiz jusquesjusques ajouté après ce mot B. au dessoubz dessous dessusdessoubzdessoubz B. de xiii d., i d. de coustume ; et se aulcunsy aucumsy aucum B. marchantmarchandmarchand B. de poyssonpoissonpoisson B. quel qui soit, vient enaa B. la ville etouou B. banllue et il y repoze deux nuictz, et reporte son poyssonpoissonpoisson B. sans vendre, l’yssue en appartient au fermyer de la poissonneryepoissonneriepoissonnerie B. . Moulles, crevettecrevettescrevettes B. , hanons, cocquescoquescoques B. , ystres en escalleet huistres a l’estalleet huistres a l’estalle B. ne doibvent riens, et a la foire du Pray la coustumetouttout B. se double comme dict est. Estat en gloze dessus.manquant B.

[A la coustume de la feronneryeferonnerieferonnerie B. ]

{Fol. 101v}A la coustume de la feronneryeferonnerieferonnerie B. est deu de chacunchascumchascum B. mareschal demourantdemeurantdemeurant B. en la ville, chascune sepmayne, i d. , et tous marchantz portant fer sur beste doibt d’yssue i d.Item, de chascum estallier portant fer sur beste doibt d’yssue i d.Item, de chascum estallier portant fer sur beste doibt d’yssue i d. B. Item, chacunde chascumde chascum B. estallier qui estalle au marché, chacundoibt chascumdoibt chascum B. mardy, ii d., et aux foires, iiii d. {Fol. 6v}Item, pour la ferreureferrureferrure B. et cloueure d’une charette, iiii d. ; pour chascune faulx, i d., et pour unemanquant B. somme, i d. ; pour chacunechascunechascune B. poillepoellepoelle B. de fer, i d., et a la foire du Pray tout secece B. double comme dict estdessusdessus B. .

[A la coustume de peufferye]

A la coustume de peufferye appartient ce droictmanquant B. . De chacunechascunechascune B. couette et cousinde coussinde coussin B. de plume vendue, vi d., et s'il est porté dehors de la banlliuebanlluebanllue B. , celluy qui le porteicelluy qui l’emporteicelluy qui l’emporte B. doibt registe. Item, chacunchascumchascum B. chaussetier ou langierlingerlinger B. a la foire du Pray, au marché au marché ajouté après ce mot B. ou allieursalieursalieurs B. en la ville et banlliuebanlluebanllue B. , doibvent chacunchascumchascum B. vi d. tout l’an et nenene B. doibvent point d’amende.

[A la coustume de l'espicerye]

{Fol. 102}A la coustume de l'espicerye appartient de chacunchascumchascum B. fresel de figues, iiii d. ; de chacunchascumchascum B. fresel de raisinsraisinraisin B. , iiii d. ; du cent de cyre, iiii d. ; d’un quarteroncarteroncarteron B. , i d., et au dessoubz ii d. ; d’une rucque vendue, i d., et s'il yy eny en B. a par somme, ii d. ; des marchantzmarchansmarchans B. de dehors, pour estallaiged’estaillaiged’estaillaige B. , ii d., c’est assçavoirsçavoirsçavoir B. i d. de coustume et i d. d’estalde coustume d’estalde coustume d’estal B. , et toultesfoystoutesfoystoutesfoys B. qu’ilz estallent en halle, i d. de coustume, et a la foire du Pray tout cesese B. double comme dict estdessusdessus B. .

[A la coustume du boessel]

A la coustume du boessel a mesurermezurermezurer B. tous grains vendus appartient ce droict a mesurer grainsmanquant B. . De saize boesseaulx mesurez audict boessel, ii d.viii d.viii d. B. , et dedudu B. plus plus et dedudu B. moings moings au prix de ii d.manquant B. de saize boesseaulx.

[A la coustume des chozes omblyezombliezombliez B. ]

{Fol. 102v}A la coustume des chozes omblyezombliezombliez B. non contenus es fermes et coustume baillez, comme de thuille dont appartientappartientappartient B. pourdede B. la charestee, iiii d. ; de la somme de charbon, i d.cherboncherbon B. ; d’ungunun B. mortier de pierre vendu, i d. ; et dedede B. la charesteechareteecharetee B. , iiii d. ; de la somme de thuille, i d. ; de chacune queuxchascum jeuxchascum jeux B. a aguiser, faulx, ob.faulx a faucher, ob.faulx a faucher, ob. B.  ; du cent, iiii d.

Apparat :

(a)  Ensuyvent les status et ordonnances, coustumes et travers de la ville de Lisieux appartenant a la conté dudit lieu, veuz et correctes par reverend pere en Dieu, monsieur Pierres Cauchon, ensemble messieurs les grans vicaires et plussieurs du clairgé, gens nobles, bourgeoys, manens et habitans de ladite ville. Et pour mettre en thresor d’escriture comme l’en doibt user des droictz, travers et coustumes sur les vieilles et anticques ordonnances comme l’en doibt jouir et user d’icelles coustumes et travers ainsy qu’il ensuyct. B. — (b) messire Arnout est répété lors du passage à une nouvelle page A.  manquant B. — (c)  manquant B. — (vg_a)  et s’il n’est en ville B. — (d)  i d. B. — (e)  ; de iiii d., c’est assçavoir ii d. pour le vendeur et ii d. pour l’achapteur, a estre payez comme dessus. ajouté après ce mot B. — (f)  manquant B. — (vg_b)  porchine B. — (vg_c)  payent B. — (vg_d)  chascune B. — (g)  viii d. B. — (vg_e)  asçavoir B. — (h)  le vendeur B. — (vg_f)  des B. — (i)  bestes ammailles B. — (vg_g)  sy aucun B. — (vg_h)  cheuvelline B. — (vg_i)  la B. — (vg_j)  payra B. — (vg_k)  departir B. — (j)  manquant B. — (vg_l)  C'est B. — (vg_m)  et paraillement B. — (vg_n) toutes répété lors du passage à la ligne A.  toutes B. — (vg_o)  coustume B. — (vg_p)  aucun B. — (vg_q)  de écrit en interligne écrit en interligne B. — (vg_r)  banlue B. — (vg_s)  de coustume B. — (vg_t)  depart B. — (vg_u)  ramenera B. — (vg_v)  au B. — (vg_w)  s’il B. — (vg_x)  le lendemain B. — (vg_y)  ny coustume B. — (vg_z)  la B. — (vg_aa)  toult B. — (vg_ab)  et troys B. — (vg_ac)  appartiennent B. — (vg_ad)  chascum B. — (vg_ae)  carteron B. — (vg_af)  un B. — (vg_ag)  et de chacun fardel, i d.écrit en interligne écrit en interligne B. — (vg_ah)  rien deub B. — (vg_ai)  sy le marchand vendeur B. — (vg_aj)  lhot B. — (k) La transcription de ce mot est incertaine A.  cainnis B. — (vg_ak)  Pareillement de linuisécrit en interligne écrit en interligne B. — (vg_al)  il appartient B. — (vg_am)  toille B. — (vg_an)  de chacunécrit en interligne écrit en interligne B. — (vg_ao)  beurre B. — (vg_ap)  sain B. — (vg_aq)  laine B. — (vg_ar)  toysons B. — (vg_as)  de douze toysons, ii d.écrit en interligne écrit en interligne B. — (vg_at)  carteron B. — (vg_au)  un B. — (vg_av)  toysons B. — (vg_aw)  iiii d. B. — (l)  et du cent, xvi d. ajouté après ce mot B. — (vg_ax)  d’aignellins B. — (vg_ay)  du depuys B. — (vg_az)  Jehanécrit en interligne. écrit en interligne. B. — (vg_ba)  vendus B. — (vg_bb)  deub B. — (vg_bc)  iiii d. B. — (vg_bd)  pour chascun poix. écrit en interligne écrit en interligne B. — (m)  l'achapteur B. — (vg_be)  et de B. — (vg_bf)  laine de fil et. de layne semblablement. B. — (vg_bg)  ceux B. — (vg_bh)  portent B. — (vg_bi)  aucunes B. — (vg_bj)  derreez B. — (vg_bk)  dessus dictesécrit en interligne écrit en interligne B. — (vg_bl)  sieurye B. — (vg_bm)  tenus B. — (vg_bn)  commeécrit en interligne écrit en interligne B. — (vg_bo)  le mardy B. — (vg_bp)  et d’une B. — (vg_bq)  sy aucun des marchans B. — (n)  auroit aucunes B. — (vg_br)  les lairoit B. — (vg_bs)  debveront B. — (vg_bt)  apportent B. — (vg_bu)  ob B. — (o) la transcription de ce mot est incertaine A.  avec B. — (vg_bv)  ne doibvent riens B. — (vg_bw)  acquitte ladite peel B. — (vg_bx)  femmes B. — (vg_by)  boeurre B. — (vg_bz)  formeiges B. — (vg_ca)  et B. — (vg_cb)  derez B. — (p)  en sursepmaine ajouté après ce mot B. — (q)  manquant B. — (vg_cc)  sy B. — (r)  ilz doibvent B. — (vg_cd)  qu'ilz B. — (s)  a B. — (vg_ce)  apportent B. — (vg_cf)  formaiges B. — (vg_cg)  leur nourritures B. — (vg_ch)  ne B. — (t)  cuyct B. — (u)  peaulx couriez cuiroiz B. — (vg_ci)  jusque B. — (vg_cj)  huict B. — (vg_ck)  ny poullaille B. — (vg_cl)  aucune B. — (v)  du semirey B. — (w)  n’est deu que B. — (vg_cm)  foyre B. — (vg_cn)  marchans B. — (vg_co)  derrés B. — (vg_cp)  a ladicte B. — (vg_cq)  les coustume B. — (x)  au fermyer B. — (y)  et banllue B. — (vg_cr)  qu’ilz B. — (vg_cs)  creu B. — (vg_ct)  s’ilz B. — (z)  et B. — (vg_cu)  la ajouté après ce mot B. — (vg_cv)  Normendye B. — (vg_cw)  et chascum B. — (vg_cx)  chascune B. — (vg_cy)  pain B. — (vg_cz)  pour B. — (vg_da)  chascum B. — (vg_db)  foyre B. — (vg_dc)  chascum B. — (vg_dd)  banlue B. — (aa)  dyminution B. — (vg_de)  de la B. — (vg_df)  chascune B. — (vg_dg)  iii d. chascum B. — (ab)  par desfaulte de place B. — (vg_dh)  chascune B. — (vg_di)  Penthecouste B. — (vg_dj)  chascum B. — (vg_dk)  diminution B. — (vg_dl)  de B. — (vg_dm)  s’ilz B. — (ac)  appozé B. — (vg_dn)  est B. — (vg_do)  retraict B. — (vg_dp)  la B. — (vg_dq)  ladicte B. — (vg_dr)  dessus B. — (vg_ds)  chascum B. — (vg_dt)  de ausl, d’oignons B. — (vg_du)  chascune B. — (vg_dv)  chascum B. — (vg_dw)  marchand B. — (vg_dx)  par B. — (vg_dy)  qui B. — (vg_dz)  revend B. — (vg_ea)  toute poree B. — (vg_eb)  porte B. — (vg_ec)  racine B. — (vg_ed)  racyne B. — (vg_ee)  chascum B. — (ad)  regratieres estrangeres B. — (vg_ef)  ung chascum vaesseau B. — (vg_eg)  thonnel B. — (ae)  queuee B. — (vg_eh)  rondelle B. — (vg_ei)  chascum B. — (vg_ej)  enfoncey B. — (vg_ek)  un fondz B. — (vg_el)  deffoncey B. — (vg_em)  ne B. — (vg_en)  chascum B. — (vg_eo)  sçavoir est B. — (vg_ep)  chascum B. — (vg_eq)  chascune B. — (vg_er)  d’aiz B. — (vg_es)  sy B. — (vg_et)  col B. — (vg_eu)  ilz B. — (vg_ev)  ne B. — (af)  sy elle B. — (vg_ew)  de la ville B. — (vg_ex)  doibvent B. — (vg_ey)  l'achepteur B. — (ag)  manquant B. — (vg_ez)  sy aucum B. — (vg_fa)  de dehors B. — (vg_fb)  banlue B. — (vg_fc)  partiez d’ayez B. — (ah)  et ilz les apportent B. — (vg_fd)  chascune B. — (ai)  sy claiz, pennyers oziers, baril, pallet B. — (aj)  manquant B. — (vg_fe)  sy B. — (vg_ff)  dehors B. — (vg_fg)  et B. — (ak)  vaon B. — (vg_fh)  pour B. — (vg_fi)  somme B. — (al)  perques en boys doibvent B. — (vg_fj)  chascum B. — (am)  plateaux et gattes de boys B. — (vg_fk)  estallage B. — (an)  i d. s’il est hors ville et banllue. B. — (ao)  manquant B. — (ap)  les roez, i d. B. — (aq)  manquant B. — (ar)  manquant B. — (as)  se double la coustume B. — (vg_fl)  scel B. — (vg_fm)  le B. — (vg_fn)  et chascune B. — (vg_fo)  scel B. — (vg_fp)  admené B. — (vg_fq)  chascune B. — (vg_fr)  marchans B. — (vg_fs)  admenent B. — (vg_ft)  scel B. — (at)  chascum B. — (vg_fu)  André B. — (vg_fv)  ung B. — (au)  de coustume ajouté après ce mot B. — (vg_fw)  le B. — (av)  sceel B. — (vg_fx)  de B. — (vg_fy)  revandant sceel B. — (vg_fz)  chascum B. — (aw)  dessus B. — (vg_ga)  sceel B. — (vg_gb)  sceel B. — (vg_gc)  le B. — (ax)  c’est asçavoir que chascum B. — (vg_gd)  sceel B. — (vg_ge)  ville B. — (vg_gf)  chascum B. — (vg_gg)  asçavoir B. — (vg_gh)  hors B. — (vg_gi)  la B. — (vg_gj)  banllue B. — (vg_gk)  par chascune B. — (vg_gl)  qui B. — (vg_gm)  et chairge B. — (vg_gn)  sceel B. — (vg_go)  dehors B. — (vg_gp)  a la B. — (ay)  dessus B. — (vg_gq)  fruitaiges B. — (vg_gr)  fruitaiges B. — (az)  deu ajouté après ce mot B. — (ba)  chascune somme de pommes B. — (vg_gs)  chascum B. — (vg_gt)  a part B. — (bb)  pour charetee de pommes, s’il est hors ville et banllue B. — (bc)  trouvee B. — (bd)  de collee de pommes B. — (vg_gu)  homme B. — (vg_gv)  de chascune B. — (vg_gw)  cerises B. — (be)  , prunes ou pommes B. — (vg_gx)  apportez B. — (vg_gy)  sy marchand B. — (vg_gz)  ou banlue B. — (vg_ha)  achapte B. — (vg_hb)  doibt i d. B. — (bf)  dessus est dict B. — (vg_hc)  les ajouté après ce mot B. — (bg)  coustume B. — (bh)  beste chevalline qui travesse B. — (bi)  pour chascum cheval ajouté après ce mot B. — (vg_hd)  pour ammaille B. — (vg_he)  chascum B. — (vg_hf)  moings moings a l’equipollent B. — (bj)  xxii B. — (vg_hg)  moings moings B. — (vg_hh)  chascune B. — (vg_hi)  boucq B. — (vg_hj)  doit B. — (vg_hk)  acquitte B. — (vg_hl)  chascum B. — (vg_hm)  manquant B. — (vg_hn)  chascum B. — (vg_ho)  chascum B. — (vg_hp)  sieu B. — (vg_hq)  chascum B. — (vg_hr)  bueurre B. — (bk)  chascune potee de boeurre B. — (vg_hs)  chascum B. — (vg_ht)  miller B. — (vg_hu)  miller B. — (vg_hv)  voyde B. — (vg_hw)  Pour chascum B. — (vg_hx)  thonnel B. — (vg_hy)  fustaige B. — (vg_hz)  chascum fond B. — (vg_ia)  chascum B. — (vg_ib)  travessin B. — (vg_ic)  de chascune B. — (vg_id)  thoille B. — (bl)  manquant B. — (vg_ie)  de chascum B. — (bm)  ses derrez a col B. — (vg_if)  chacum feustrier B. — (vg_ig)  quelques derrez B. — (vg_ih)  se B. — (bn)  doibvent pour chascune sepmayne B. — (vg_ii)  fontz eulx B. — (vg_ij)  les B. — (vg_ik)  qu’ilz B. — (vg_il)  aux B. — (vg_im)  coustumez B. — (vg_in)  chascum thenneur B. — (vg_io)  doibt B. — (vg_ip)  leurs B. — (vg_iq)  hors B. — (vg_ir)  d'yssue i d. B. — (vg_is)  chascum B. — (vg_it)  sy B. — (vg_iu)  chascum pour corbillonaige xxvi d. B. — (vg_iv)  banlue B. — (vg_iw)  thenneurs B. — (vg_ix)  ilz B. — (bo)  chascum. B. — (vg_iy)  sy B. — (vg_iz)  l’equipollent B. — (bp)  chascum fouaige B. — (bq)  chascune maison faisant B. — (br)  en la ville par chascum an B. — (vg_ja)  toute personne vendant B. — (bs)  manquant B. — (bt)  manquant B. — (bu)  valleur B. — (vg_jb)  chascum B. — (vg_jc)  breuvaige B. — (vg_jd)  n’estoit B. — (vg_je)  leurs B. — (vg_jf)  thenneurs B. — (vg_jg)  de chascum B. — (vg_jh)  traversant B. — (vg_ji)  chascum B. — (vg_jj)  thennez B. — (vg_jk)  traversant B. — (vg_jl)  chascune B. — (vg_jm)  poil B. — (vg_jn)  cuirs B. — (bv) La transcription de ce mot est incertaine A.  aicenez B. — (vg_jo)  chascum B. — (vg_jp)  aprevier B. — (vg_jq)  chascune B. — (vg_jr)  ii d. B. — (bw)  chascune poelle neufve vendue B. — (vg_js)  de la ville B. — (vg_jt)  i d. B. — (vg_ju)  chascune B. — (vg_jv)  mercerye meslee B. — (vg_jw)  chascum voerrier travessant B. — (vg_jx)  portant B. — (vg_jy)  marchandise de voirre B. — (vg_jz)  roux B. — (bx)  s’il est roulx le prevost luy doibt emplir de cildre, s’il est blanc de vin pour son boire, et le fermyer l’acquitte B. — (vg_ka)  lardz B. — (vg_kb)  chascune B. — (vg_kc)  charestee B. — (vg_kd)  toute B. — (vg_ke)  la ville B. — (by)  manquant B. — (vg_kf)  enlevé B. — (vg_kg)  ses B. — (vg_kh)  extancilles B. — (vg_ki)  de coustume. B. — (vg_kj)  pennages B. — (vg_kk)  pennages B. — (vg_kl)  appartient B. — (vg_km)  tous marchans B. — (vg_kn)  sy B. — (vg_ko)  a B. — (vg_kp)  asçavoir B. — (vg_kq)  a la B. — (vg_kr)  Saint Pierre B. — (bz)  ii d., troys foys l’an B. — (ca)  et pour le chariot, iiii d ajouté après ce mot B. — (cb)  de coustume B. — (vg_ks)  chascune B. — (cc)  manquant B. — (vg_kt)  chascune B. — (vg_ku)  doibvent i d. B. — (vg_kv)  s'il B. — (vg_kw)  debveroit B. — (vg_kx)  chascun B. — (vg_ky)  fardeaux B. — (vg_kz)  sy B. — (vg_la)  marchant B. — (vg_lb)  aucune B. — (vg_lc)  chascune B. — (vg_ld)  tyretaine vendue B. — (vg_le)  ladicte B. — (vg_lf)  les B. — (vg_lg)  deulx B. — (cd)  vendus i d., ob. B. — (ce)  quatre boesseaulx B. — (cf)  ii d. B. — (cg)  et de six et huict, iii d. B. — (ch)  de neuf, iii d. ob. B. — (ci)  iii d. ob. B. — (cj)  s’il ne passe B. — (vg_lh)  on B. — (ck)  iiii d. B. — (vg_li)  comme dict est a la foire du Pray B. — (vg_lj)  mercerye B. — (vg_lk)  mercerye B. — (vg_ll)  chascum marché B. — (cl)  pour estal B. — (vg_lm)  chascune B. — (vg_ln)  ceux B. — (vg_lo)  chascum B. — (cm)  iii d. ob. B. — (vg_lp)  a B. — (cn)  marché B. — (vg_lq)  la ville B. — (vg_lr)  A la coustume de la pelleterye B. — (G259.1.14.note.3) Dans A comme dans B le scribe a écrit ce début de phrase en faisant un saut de ligne et en utilisant une écriture plus épaisse, comme s’il s’agissait d’un nouveau paragraphe, alors que cela concerne aussi la coutume des peaux comme dans le paragraphe précédent, A. — (co)  A la coustume de la pelleterye par semblable est deu de coustume de peau de regnard, i d. B. — (vg_ls)  marthe B. — (vg_lt)  fayne B. — (vg_lu)  d’escureux B. — (vg_lv)  du plus plus et du moings moings B. — (vg_lw)  l’equipollent B. — (vg_lx)  pitoys B. — (vg_ly)  toute velleterye B. — (vg_lz)  de saison B. — (vg_ma)  n’a encores servy B. — (vg_mb)  sy elle B. — (vg_mc)  a B. — (vg_md)  Et lyevres B. — (vg_me)  et B. — (vg_mf)  s’ilz B. — (vg_mg)  penne B. — (vg_mh)  ouquel B. — (cp)  la coustume se double comme dict est B. — (cq)  droict de coustume B. — (vg_mi)  chascum B. — (vg_mj)  chascune sepmayne B. — (cr)  doibt de B. — (vg_mk)  en B. — (vg_ml)  dict est B. — (vg_mm)  chascum B. — (vg_mn)  chair B. — (vg_mo)  ce B. — (vg_mp)  reservé B. — (vg_mq)  veau B. — (cs)  chascum B. — (vg_mr)  et de B. — (vg_ms)  cuyr B. — (vg_mt)  thennez B. — (ct)  et payera de chascum B. — (vg_mu)  thennez B. — (vg_mv)  porté dehors B. — (vg_mw)  De chascum cuyr thennez B. — (vg_mx)  qu'on B. — (vg_my)  en B. — (vg_mz)  chascum B. — (vg_na)  chascum B. — (vg_nb)  thenneurs B. — (vg_nc)  chascum B. — (vg_nd)  la B. — (vg_ne)  doibvent i d. B. — (vg_nf)  de chascum B. — (vg_ng)  de B. — (vg_nh)  comme B. — (vg_ni)  achaptés B. — (vg_nj)  son user B. — (cu)  mouttons B. — (vg_nk)  du B. — (vg_nl)  thennez B. — (vg_nm)  foyre B. — (vg_nn)  le droict de coustume B. — (vg_no)  par chascum B. — (vg_np)  chascum B. — (vg_nq)  chascum B. — (vg_nr)  ii d. B. — (vg_ns)  retraicte B. — (vg_nt)  chandelliers B. — (vg_nu)  vendre B. — (vg_nv)  ville B. — (cv)  comme dict est ajouté après ce mot B. — (vg_nw)  poix B. — (vg_nx)  poix B. — (vg_ny)  droict de coustume B. — (vg_nz)  chascum B. — (vg_oa)  cieu B. — (vg_ob)  layne B. — (vg_oc)  chanvre B. — (vg_od)  toutes B. — (vg_oe)  poysent B. — (vg_of)  peullent B. — (vg_og)  luires B. — (cw)  manquant B. — (cx)  Et du cent a passer B. — (vg_oh)  par B. — (vg_oi)  et B. — (vg_oj)  et B. — (vg_ok)  derrez B. — (vg_ol)  payent B. — (cy)  au coustumyer B. — (vg_om)  d’icelles B. — (vg_on)  pour B. — (vg_oo)  moings B. — (vg_op)  chascum B. — (vg_oq)  lard B. — (vg_or)  et B. — (cz)  i d. B. — (vg_os)  toutes B. — (vg_ot)  pesez B. — (vg_ou)  sy B. — (vg_ov)  doyvent B. — (vg_ow)  de chascune B. — (da)  chevalline B. — (db)  quand elle est changee s’ilz ont faict registe par deux nuictz B. — (vg_ox)  poisonnerie B. — (vg_oy)  poisonnerie B. — (vg_oz)  manquant B. — (vg_pa)  admenez B. — (vg_pb)  de B. — (dc)  et pour estal ii d. ob. ajouté après ce mot B. — (vg_pc)  d'un B. — (dd)  manquant B. — (de)  du millier B. — (vg_pd)  d'un B. — (vg_pe)  d'un B. — (vg_pf)  conche B. — (vg_pg)  d'un B. — (vg_ph)  mourus sallez B. — (vg_pi)  sallés B. — (vg_pj)  millier d’ortillez B. — (vg_pk)  chascune B. — (df)  pieces de grosses anguilles B. — (dg)  ii d. B. — (vg_pl)  chascum marchand B. — (dh)  col. B. — (vg_pm)  chascum B. — (vg_pn)  de B. — (vg_po)  chascum B. — (vg_pp)  qu'il B. — (vg_pq)  jusques ajouté après ce mot B. — (vg_pr)  dessoubz B. — (vg_ps)  sy aucum B. — (vg_pt)  marchand B. — (vg_pu)  poisson B. — (vg_pv)  a B. — (vg_pw)  ou B. — (vg_px)  poisson B. — (vg_py)  poissonnerie B. — (vg_pz)  crevettes B. — (vg_qa)  coques B. — (vg_qb)  et huistres a l’estalle B. — (di)  tout B. — (dj)  manquant B. — (vg_qc)  feronnerie B. — (vg_qd)  feronnerie B. — (vg_qe)  chascum B. — (vg_qf)  demeurant B. — (dk)  Item, de chascum estallier portant fer sur beste doibt d’yssue i d. B. — (vg_qg)  de chascum B. — (vg_qh)  doibt chascum B. — (vg_qi)  ferrure B. — (vg_qj)  manquant B. — (vg_qk)  chascune B. — (vg_ql)  poelle B. — (vg_qm)  ce B. — (dl)  dessus B. — (dm)  manquant B. — (vg_qn)  chascune B. — (vg_qo)  de coussin B. — (vg_qp)  banllue B. — (vg_qq)  icelluy qui l’emporte B. — (vg_qr)  chascum B. — (dn)  linger B. — (do)   au marché ajouté après ce mot B. — (vg_qs)  alieurs B. — (vg_qt)  banllue B. — (vg_qu)  chascum B. — (vg_qv)  ne B. — (vg_qw)  chascum B. — (vg_qx)  chascum B. — (vg_qy)  raisin B. — (vg_qz)  carteron B. — (vg_ra)  y en B. — (vg_rb)  marchans B. — (vg_rc)  d’estaillaige B. — (vg_rd)  sçavoir B. — (dp)  de coustume d’estal B. — (vg_re)  toutesfoys B. — (vg_rf)  se B. — (dq)  dessus B. — (vg_rg)  mezurer B. — (dr)  manquant B. — (ds)  viii d. B. — (vg_rh)  du B. — (vg_ri)  du B. — (dt)  manquant B. — (vg_rj)  ombliez B. — (vg_rk)  ombliez B. — (vg_rl)  appartient B. — (vg_rm)  de B. — (du)  cherbon B. — (vg_rn)  un B. — (vg_ro)  de B. — (vg_rp)  charetee B. — (dv)  chascum jeux B. — (dw)  faulx a faucher, ob. B.