Apparat critique

  • Version par défaut
Pour citer cette page : Laboratoire de textes Norécrit, Coutumes de Fécamp« L'office des courattiers », état d’établissement du texte annoté par Lény Retoux et Laurence Jean-Marie, sous la responsabilité de Laurence Jean-Marie, consulté le . [En ligne : ]

L'office des courattiers

Nul ne doibt estre courattier sans le congé de justice en nul office quy y soict aprés. Nul ne ce doibt entremettre de couratier, fors de celle ou la justice l'aura mis, aprés tous les couratiers doibvent jurer. Premierement, vers la justice, que ilz ne soufriront son dhomage ; que ilz ne luy dient, aprés que ilz n'iront a marché ferre, sy ilz n'y sont appellés du vendeur ou de l'achapteur, aprés qu'ilz maynent homme ou femme pour achapter, qu'ilz ne le trouveront pour don ne pour promesse, ne pour aultre a nul marchand, fors a celuy ou ilz carderont mieux fere pour le proffict de celuy qu'ilz maynent. Aprés, que ilz ne prendront rien de chapteur sy il ne leur donne de son bon grey et sans demander. Aprés, qu'ilz ne prendront rien du vendeur, fors leur droict service pour acquiessement de fere leur vendre plus cher au devant d'aultres. Aprés, qu'ilz ne marcheront ne partiront aux marchandizes tant comme ilz sont couratiers.

Courattiers ne doibvent nul homme pleger {Fol. 7}de plus de vi d.

Courattiers ne doibvent nul homme tesmoigner bon payeur se ilz ne le congnoissent vrayement.

Les courattiers des poissons vendre sont les greigneurs et justice les y doibt mettre, tieux qu'ilz sachent parler les langages et telz que se ilz vendent le poisson ou le harenc, ou le macquerel, aqeritzLa transcription de ce mot reste incertaine. quy bien ne le puissent paier, que ilz le payent du leur. La justice doibt mettre clers jurés a escripre les ventes des poissons, telz que quand ilz auront recueuilly les deniers, que se ilz les perdent ou omblient, ou jouuent aux dets, ou gettent qu'ilz que ilz les puissent rendre du leur, et les clers doibvent ceuillir les ventes et apporter a l'hostel du vendeur, et doibvent avoir de chacun marché ung estrelinc pour service.

Courtier de fretter nefs, se ilz la frettent toute ou le frait du comun, courtier de carettes ont vi d. de la carette.

Coutiers d'aux, courtiers de laines, courtiers d'avoir de paierLa transcription de ce mot reste incertaine., courtiers de sel, courtiers de vin, courtiers de peaux, de sieu, d'oint ont aultant comme la coustume et de harens et de toute aultre choze.

Cordouain s'aquitte la douzeieme pour iiii d.

Le cayer de corduan, ii d.

Chacune piecce de toille, hors trousel cordé, i d.

Ray en arivee, ii d. du vendeur et ii d. de l'achapteur.

Corde vendue en marché, chacune i d. du vendeur et i d. de l'achapteur, se la ccorde vault plus de xii d.

{Fol. 7v}Ray et saines, i d. du vendeur et i d. de l'achapteur.

Chacun pot de cuivre et chacune poille que l'on porte hors, i d.

Le cent de caneviers, iiii d.

Le millier d'ardoize, xviii d.

Pois quy n'est pas en thonneaux quy a esté boulie s'acquitte par centz, et paie le cent iiii d. ; et demy cent, ii d.

Et du cartron et du moingtz, i d., pourveu qu'il en aye pour xii d.

Flottes de joug doibvent iiii d. le millier.
Somme a cheval, i d.
La carette, ii d.

Potz et poille de cuivre, la gaillaude, i d.

Apparat :

a. La transcription de ce mot reste incertaine | b. La transcription de ce mot reste incertaine |