Apparat critique

  • Version par défaut
  • Témoin A
  • Témoin B
Pour citer cette page : Laboratoire de textes Norécrit, Coutumes de Vernon (français)« Les coustumes cy dessus escriptes en latin sont translatees en francoys et escri[...] », état d’établissement du texte annoté par Lény Retoux et Laure Cébe et Laurence Jean-Marie, sous la responsabilité de Laurence Jean-Marie, consulté le . [En ligne : ]

{Fol. 3}Les coustumes cy dessus escriptes en latin sont translatees en francoys et escriptes cy aprés. Le commencement d’icellez en l’autre partie de cest present feuilletmanquant B.
{Fol. 3v}{Fol. 1}***eUne lettrine était prévue pour le C, mais n’a pas été réalisée A.CeUne lettrine était prévue pour le C, mais n’a pas été réalisée A. Ce B. sont les coustumes de la ville de Vernon et de la chasteleriechastelleriechastellerie B. ainsi comme le roy Phillipe les fist jurer quant il fist l’eschange au seigneur de Vernon, qui lors estoit seigneur de tous cens.dont touzLa phrase ne se termine pas, mais continue avant de reprendre comme dans A B.dont touz La phrase ne se termine pas, mais continue avant de reprendre comme dans A B.

***ceulxUne lettrine était prévue pour le I, mais n’a pas été réalisée A.ceuxUne lettrine était prévue pour le I, mais n’a pas été réalisée A. ceux B. jurerent les coustumes que les chevaliers et les bourgois doivent avoir en chasteleriechastelchastel B. de Vernon : Giraulme du BoysGeraume du BoizGeraume du Boiz B. jura, Philipe de Blarru, Robert de la Porte, Amsere Caym, Robert de Beauchesne, Richart Postel, Godefroy Le Blanc, Wde de Flori, Guillaume du Monstier, Regnault de Fontenay, Wde Brisse Barre, Gieffrey de Sainte Colombe, Pierre de la Ronce, Richart Malvoysin, Gautier de Flori, Guillaume Havart, Raol de Crevecueur, Symon de Saint Gille, chevaliers ; Osmont Troisnart, Brien Troisnart, Hue le fils Barthelemi, Richart Le Bel, Guillaume le filz Florence, Guillaume du Bourg, Richart Le Meilleur, Raol le fils Eudeline, Richart Cuisant, Henri de Roan, Ruecelin Le Jeune, Gieffroy le filz Raoul, Hardoin de la Garenne, Ernoul de Bevron, Pierre Le Fevre, Morice le filz Heutes, Morice le filz Viel, Raol Le Chanoine, Hue l’Engigneor, Richart Le Tailleor, Estienne de Bavent, Richart de Poyssi, Hubert Godart, Robert le filz Gautier, Guillaume Malherbe, Henry Modiges, Giraume Lemere, Pierres Le Metteez, Nicolle du Mont, Johan de Maleseres, Osber de la Kanel, Gautier Le Petit, Gautier Berthe, Guillaume le filz Oede, Guillaume Margarie, Berthelemieu Le Roy, Thomas le filz Agnes, Gautier Cauquesoef, Estienne Fouquart, Henri Lenglois, Guillaume de Glonton, bourgois.et plusieurs autres preudes hommes de Vernonet plusieurs autres preudes hommes de Vernon B.

***tUne lettrine était prévue pour le E, mais n’a pas été réalisée A.EtUne lettrine était prévue pour le E, mais n’a pas été réalisée A. Et B. dient premierementpremierement ajouté après ce mot B. , que homme estrangé qui loue maisonmesonmeson B. a Vernon qui a entree et yssue vers la voye, et a fait le guet et les coustumes de la ville, se il vent ou achetteachateachate B. aucune chose qui doyedoiedoie B. coustume au seigneursergentsergent B. de qui les maisonsla mesonla meson B. sont les coustumes.

Et dient, que en temps de paixpezpez B. doivent par eulx establir guettesguetesguetes B. , et en temps de guerre les establissent par la veue du baillifbaillibailli B. de la ville. Et en temps de paix etmanquant B. en temps de guerre, se aucun se deffault dudeffaut dedeffaut de B. guet, les bourgois prennent de lui iii s. d’amende ; et icellez amendezicelles amendesicelles amendes B. seront mises par la veue du baillifbaillibailli B. en proffitprouffitprouffit B. de la ville. Et se aucun est pereceuzperecheuxperecheux B. de gueter, le seigneur le peultpeutpeut B. mettre en prison et y demourra, se le seigneur veult, un jour et une nuit. Et es vignes et es présprezprez B. metent les bourgoys gardes par eulx, et les amendes des meffaiz, c’est assavoir iii s. de l'amende eulxde l'amende eulx ajouté après ce mot B. , seront mis en prouffit de la ville. Et se aucun par nuit ou par force entre es vignes ou es prés, le forffetest prins, par force par nuit es prés ou es vignes, en forfet,est prins, par force par nuit es prés ou es vignes, en forfet, B. au seigneur est l’amende.

Et dient, que nul homme en la ville ne pour chartre ne pour autre franchise ne peult estre quitte du guet, fors clerc ou chevaliers.n'est quitte en la ville du guet s'il n'est clerc ou chevalier.n'est quitte en la ville du guet s'il n'est clerc ou chevalier. B.

Et dient, que homme de la chasteleriechastelleriechastellerie B. de Vernon ne doibtdoitdoit B. estre mis en chartre ne en chepcepcep B. , ne pour debtemanquant B. ne pour {Fol. 4}plegeplesgeplesge B. ne pour autre forfet, fors pour larrechinlarcinlarcin B. ou pour mort d’omme ou pour mehaing dont il puisse ne veuillemanquant B. donnez plege raisonnableraysonnableraysonnable B. .

Et dient, que delala B. plaine foyloyloy B. doibtdoitdoit B. le chevalier de gaige mercigage mercygage mercy B. vii s., et le bourgoiz v s. et ii sextiersiii septiersiii septiers B. de vin, et en boutelerieboutellerieboutellerie B. x s.

Et dient, que nul prevost de Vernon ne doibtdoitdoit B. prendre coustume a Longueville en l’eaue outre le Saulx du Tresleentre les saux du Tresleentre les saux du Tresle B. et en la ville en nul lieu. Et homme de Vernon, se ilSe homme de VernonSe homme de Vernon B. amaine vin ou autremanquant B. marchandise de France en la ville deaa B. Vernon, il ne doibtdoitdoit B. nulle coustume et peultpuetpuet B. descarchier sanssanzsanz B. le congié aududu B. prevost. Et se il trespasse oultre, il doibtdoitdoit B. de chacunchascunchascun B. tonnel vi d., soit grant soitouou B. petit. Et se il maine meullezmeullesmeulles B. oultre, il doibtdoitdoit B. de chacun tour i d. Et se il maine blé oultre d’undudu B. batel d’undudu B. fust, ii d. ; et de la nef, iiii d.

Et se le seigneur de Vernon a ses vins a vendre, se il lui plaist,manquant B. il fera en l’an ii foisfoizfoiz B. son ban par deux quinzaines sanssanzsanz B. feste annuelannelannel B. , et huit jours devant le doibt fere savoir auxdoit faire assavoir ausdoit faire assavoir aus B. bourgoiz, et par la veue des bourgois sera mis le pris du vin selon les ventes des autrez par la ville.

Et dient, comme tant queN'étant commeN'étant comme B. boutellerie duredurradurra B. , ne chevalier ne autres n’auraautre n'araautre n'ara B. court a plaiderplaidierplaidier B. . Et le plet qui sera commencécommenciécommencié B. devant bouteillerie, se il n’est finezfinefine B. en lamanquant B. bouteillerie, reperera enreparrera areparrera a B. la court dont il yssi. Et plaide l’en en bouteillerie d'eritaged'eritage ajouté après ce mot B. par quinzainezquinzainesquinzaines B. .

Et dient, commequeque B. tant que guerre durra entre roys sans trevez, nulz homs ne plaidera d’eritages, maiz qui tient si tiengne jusquezjusquesjusques B. a cetanttant B. que paixpaizpaiz B. ou treves soient.

Et dient, que se bataille est gaigeegagieegagiee B. en court a chevalier ou enaa B. aucun autreaultreaultre B. qui ait court a plaiderplaidierplaidier B. , la bataille est tenue en la court au seigneur de la ville, et aura le seigneur l’amende du meffet, et iceluiceluicelui B. en quiquelquel B. court la bataille fut gaigeefu gagieefu gagiee B. aura l’amende de la bataille.

Et dient, que le prevost de la ville doibt refere tousdoib refaire touzdoib refaire touz B. les pons et les portes de la ville, forsforz queforz que B. le grant pont dessus Saine, et soient comptez a icelui en la court aududu B. seigneur.

Et dient, que clerc etmanquant B. chevalier et bourgois et homme de Gamilli,etet ajouté après ce mot B. de Chanteraine et de VernonnielVernonielVernoniel B. et de la rue de Normendierue de Normandierue de Normandie B. de Blarru doivent avoir mesures a blé mesurer ne ne donrontdoiventdoivent B. pas minage.

Et icelui, qui est mere d’eritage en la ville, doibt estredoit estre en la ville au marchiédoit estre en la ville au marchié B. au samedi pour la coustume cueillircuillircuillir B. , et mengera avec le prevost, ou le prevost lui donrra une avee de s. une avee de s. ajouté après ce mot B. ii d., et aura iceluiceluicelui B. une havee de sel a prendre a une seulleseuleseule B. main. Et se le malfaitourmauffeteurmauffeteur B. est malmenezamené au prevostamené au prevost B. par la main d’icelui, le prevost a les deux partiezpartiesparties B. de l’amende et lui la tierce. Et garde le chepcrycry B. et les larrons dampnablezdampnablesdampnables B. . Et quant le larron est prins, le mere a toutes ses vesteures ; et quant il est condampnezdampnezdampnez B. par jugement, il le doibtdoitdoit B. mener auxausaus B. fourches ou crever les yeux ou oreillecouper l'oreillecouper l'oreille B. ou aucun autre membre couppermanquant B. .

{Fol. 4v}Et se aucum fait neupcesaucun fet nuecesaucun fet nueces B. , il pourray puety puet B. menger se il yy ajouté après ce mot B. veult alleraleraler B. . Maiz les forestiersle forestierle forestier B. se ilz n’y peventsi ne puetsi ne puet B. estre aux neupcesa nuecesa nueces B. , il aura un pain et un mes de char et une juiste de vin, se il y envoient aura son message des neupcessi envoie son messagé, il aura i pain, une piece de char et une juiste de vinsi envoie son messagé, il aura i pain, une piece de char et une juiste de vin B. .

Les maladezmaladesmalades B. de Saint Ladre, toutez les sepmaines, aurontauront toutes sepmaines etauront toutes sepmaines et B. quatre denrrees de pain et iii s. de cens chacunchascunchascun B. an.

Et les monniers de l’eaue doivent amener tout le merrien a l’euvre au seigneur, et le seigneur leur admenistreraamenistreraamenistrera B. nefs et cordes, et feront les palizle palisle palis B. . Et pour cecestcest B. service, les monniers sont quittes de fosse etmanquant B. d’ost et de chevauchiéchevauciéchevaucié B. , forsforzforz B. par eaue.

Et dient, que chevaliers ont tous leurs hebergagesleur herbegageleur herbegage B. es boizmanquant B. sanssanzsanz B. escende, et pasnage a leurs porcsporspors B. , et a leurs vavasseurs quittement. Et les chevaliersmanquant B. ont en tout le boisboizboiz B. , fors en Mortaigne,manquant B. buschebuchebuche B. a leur ardoir sanssanzsanz B. arbre desmembrer fors en Mortaignefors en Mortaigne ajouté après ce mot B. .

EtNeNe B. le forestier ne doibtdoitdoit B. prendre le cheval au chevalier se il ne faits'il ne treuves'il ne treuve B. le sergent sus le forffetsur forfetsur forfet B. ou en lieu dont il puisse monstrer le meffetforfetforfet B. . Et pour ceste coustume, doivent chacun chevalierles chevaliers chascunles chevaliers chascun B. a la feste saint Martin demi sextierseptierseptier B. de vin etmanquant B. un pain, et une piece de char a Nouel.

Et dient, que bourgois ont en chastel tout leur heberiageleur hebergageleur hebergage B. , forsforzforz B. late et banchebranchebranche B. et escenlleescendeescende B. par le bail au sergent, et ont le mort boisboizboiz B. a ardoir et les branches et les chimexcymiexcymiex B. aprés ce que le corps du fust est ostéostezostez B. . Et ne pevent leurs chevauxpuet leur chevalpuet leur cheval B. estre prins fors queque ajouté après ce mot B. sur le meffet, autressiaussiaussi B. comme lesausaus B. chevaliers. Et pour ceste coustume, doibventdoiventdoivent B. ilmanquant B. a Noel i pain ou i d. ; et chascune sepmaine, ceulx qui ont cheval au boyz doibventen boiz doiventen boiz doivent B. a la court au seigneurmanquant B. une somme de buschebuchebuche B. par la main au forestier, et en iii festes annexanniexanniex B. , se le seigneur tient court, doibventdoiventdoivent B. ensement chacunmanquant B. une somme.

Et dient, que chevalier pevent vener au boyspuet venir ou boizpuet venir ou boiz B. de Gamilli sanssanzsanz B. acheson.

Et dient, que homme de Veulguessin etouou B. de la riviere du fié de Vernon ont le mort boysboizboiz B. apourpour B. leur ardoir et a cuire leur pain et merrien a charuecharettecharette B. une foiz en l’an, et essieuxesseulxesseulx B. a charette et chartieuxcharetiexcharetiex B. en aoust. Et pour ce, amainent il le merrien a ferefairefaire B. le pont et a estemerfermerfermer B. le chastel. Et ont les escarriezle quarriersle quarriers B. de leurs herberagesleur herbegageleur herbegage B. par le bail au forestier ; et qui a l’esquariel'esquarriel'esquarrie B. , il doibtdoitdoit B. iiii d. au forestier ; et doibt pasturageont pastureont pasture B. a leurs bestes au boys sansen boiz sanzen boiz sanz B. chievre. Et doivent avoir closture a leurs blez sus voyesur voiesur voie B. et a leurs courtieulxcourtiscourtis B. ou il croist herbe que l’en menjuemenguemengue B. . Et ceulx qui ont ceste coustume doibventdoiventdoivent B. avoirmanquant B. deux foiz l’an leurs charuezcharuescharues B. au seigneurau seigneur ajouté après ce mot B. enpourpour B. ses terres arezaroiraroir B. , et doibventdoiventdoivent B. donner iii jarbesgerbesgerbes B. en aoust et un pain a NouelNoelNoel B. et deux oefzoefsoefs B. a Pasques. Et ceulx qui cueillent fruit horshorzhorz B. du Brueil et de Mortaigne doibventdoiventdoivent B. au seigneur une geline.

Et dient, que ceulx de Gamilli ont acoustumeement au boysen boizen boiz B. de Gamilli le mort boysboizboiz B. et le cymel quel qu’il soit, puis que le charpentier en soit partiss'en parts'en part B. . A iceste coustume, partent les hommes du chastel et nul autre : Baudri Le SaunerBaudin Le SaunierBaudin Le Saunier B. {Fol. 5} et les hoirs Godeffroy de BisyGodefroy de BisiGodefroy de Bisi B. , Raoul ChauvinRaul ChauvinRaul Chauvin B. , HardouynHardouinHardouin B. de la Garenne, Guillaume de la Porte, Pierre le filfilzfilz B. Richart le filfilzfilz B. AmaurriAlmaurryAlmaurry B. , la maison Raol Cormolemeson Raul Cornillemeson Raul Cornille B. , la maison Roger Le Rouzmeson Raul le Rouxmeson Raul le Roux B. , la maison Eudezmeson Eudemeson Eude B. le filz Andrieu, la maison auxmeson asmeson as B. Vaniers, HeudouynHeudouinHeudouin B. Le Borgne le filz Noel, Guillaume Lenglois, les moynez de Sarnaymoignes de Cernaymoignes de Cernay B. , Guillaume de PoyssiPoissiPoissi B. , la maison as Bastiersmason des Barriezmason des Barriez B. . Et le prieur du BeqBecBec B. , quant il cueuldra son cens,queudra ces censqueudra ces cens B. aura busche a ardoir par la veue au baillifbaillibailli B. . Et queque ajouté après ce mot B. les porcsporspors B. auxausaus B. vavasseurs sont quittez dequittes duquittes du B. pasnage. Et pour ceste coustume, avoiravoir ajouté après ce mot B. font ceulx de Gamilli cecestcest B. service : il fontvontvont B. prendre les namps en fiéfieufieu B. de Vernon avec le sergent de la ville.

Et se le seigneur de la villede la ville ajouté après ce mot B. fait mesrienmerrienmerrien B. a l’euvre de sa maisonmesonmeson B. ou de ses estaulxestausestaus B. , les hommes de GamellyGamilliGamilli B. le carcheront, et se ilzs'ils'il B. ont charettes souffisanscharestes suffisanscharestes suffisans B. aporter, ilz doibventle il le doiventle il le doivent B. estre appareillezappareillésappareillés B. du service, ou sesisi B. non, le sire de la villemanquant B. leslele B. fera aporterameneramener B. du sien propre.

Et se le seigneur aireareare B. ses coustures, les chevaulxchevauxchevaux B. de Gamilli seront prins et herceront un jour, et les herceursle herceurle herceur B. auront chacunchascunchascun B. i pain de livreson et ii harens ou deux oefzoefsoefs B. . Et sequantquant B. les présprezprez B. au seigneur sontserontseront B. cueillis, les chevaux de Gamilli, qui illec seront trouvés, aporteront le foingdoivent amener le faindoivent amener le fain B. . Et doivent tous les coustumiers i pain a Noel et i d. Et qui a charette doibtmanquant B. i pain et ii d. et demi sextierseptierseptier B. de vin en vendenges. Et les vavasseurs doibventdoiventdoivent B. a la feste saint Martin une piece de char et une foacefouacefouace B. et une juistejustejuste B. de vin. Et Guillaume de la Porte doibtdoitdoit B. une piece de char et un painmanquant B. et le gaaigneorgaignieurgaignieur B. ii jarbes en aoust et iii oefzoefsoefs B. a Pasques.

Et dient que les hommes de Longueville ont le boysboizboiz B. de Longueville apourpour B. leur usezuseruser B. , maismaizmaiz M. il ne doibventle doiventle doivent B. pas  essarter ; maismezmez B. se ilz y font blésbléblé B. , ilz sont leurzil est leuril est leur B. , maiz ilz l’amenderontmez amendentmez amendent B. au roy et repererepairerepaire B. le gaignage au boysboizboiz B. . Et pour ceste coustume et pour autres, doibventdoiventdoivent B. il au seigneur cent muysmuismuis B. de vin par an et xxiiii costezcostescostes B. de fruit de telz manierestel manieretel maniere B. : de parmains, de coings, de poires, de pechespeschespesches B. , de roysinsraysinsraysins B. ou de chascun hostelsacun ostelsacun ostel B. ii d., se le seigneur veult. Et en quelconquesEn quelqueEn quelque B. lieu que le seigneur vendravouldravouldra B. en sa terre, les hommes de Longueville merront le fruit a leurs coustzcouscous B.  ; et ilz peventil puentil puent B. mener leurs chevaux et leurs merchandiseleur marchandiseleur marchandise B. par la croixcroizcroiz B. Bardel sanssanzsanz B. coustume.

Et aprés, cece ajouté après ce mot B. les jurez dient que le boysles boizles boiz B. du Mont de Tilli est commun aux hommes de Vernon a prendrea prendre as hommes de Vernona prendre as hommes de Vernon B. en quelque maniere qu’ilzqu'ilqu'il B. vouldront, quar ilz le desresnerentil le desrenierentil le desrenierent B. par bataille envers les hommes auxausaus B. Crespinois et les hoirs de ToonyTronyTrony B. .

Et dient les jurésjurezjurez B. que les hommes de Longueville quequi sontqui sont B. de iiii parroisses, quant ilzilil B. vont veoir les estrepeteuresvoir les estrepeures du boiz de Longuevillevoir les estrepeures du boiz de Longueville B. , ont ung muymuimui B. de vin par la main au baillifdu baillidu bailli B. par qui commandementmandementmandement B. ilz vontil y vontil y vont B. , pour ce qu’ilz jurentquy jurontquy juront B. et ensengnentenseignentenseignent B. les estrepeteuresestrepeuresestrepeures B. du boysboizboiz B. .

Aprés, les {Fol. 5v}jurez dient que nulz homs ne peultpuetpuet B. acheter dedensenen B. la ville de Vernon poissons, ne charscharchar B. sauvage, ne poucins, ne gelines, ne oefzoefsoefs B. , ne chappons a revendre. Ne nulznulnul B. ne peultpuetpuet B. vendre poysson,poissonpoisson B. qui dehors soit aportezapportéapporté B. , fors celui a qui sont les poyssonsle poisson estle poisson est B. . AprésEt aprésEt aprés B. le jour que ilz sont aportezqu'il est apportéqu'il est apporté B. , quiconques veult le peult achetterpuet acheterpuet acheter B. , maiz il ne peultpuetpuet B. vendre plus chermanquant B. que cilceluicelui B. qui devant le vendoit.

Apparat :

(a)  manquant B. — (vg_a) Une lettrine était prévue pour le C, mais n’a pas été réalisée A.  Ce B. — (vg_b)  chastellerie B. — (b)  dont touzLa phrase ne se termine pas, mais continue avant de reprendre comme dans A La phrase ne se termine pas, mais continue avant de reprendre comme dans A B. — (vg_c) Une lettrine était prévue pour le I, mais n’a pas été réalisée A.  ceux B. — (c)  chastel B. — (vg_d)  Geraume du Boiz B. — (d)  et plusieurs autres preudes hommes de Vernon B. — (vg_e) Une lettrine était prévue pour le E, mais n’a pas été réalisée A.  Et B. — (e)  premierement ajouté après ce mot B. — (vg_f)  meson B. — (vg_g)  achate B. — (vg_h)  doie B. — (f)  sergent B. — (vg_i)  la meson B. — (vg_j)  pez B. — (vg_k)  guetes B. — (vg_l)  bailli B. — (g)  manquant B. — (vg_m)  deffaut de B. — (vg_n)  icelles amendes B. — (vg_o)  bailli B. — (vg_p)  prouffit B. — (vg_q)  perecheux B. — (vg_r)  peut B. — (vg_s)  prez B. — (h)  de l'amende eulx ajouté après ce mot B. — (vg_t)  est prins, par force par nuit es prés ou es vignes, en forfet, B. — (i)  n'est quitte en la ville du guet s'il n'est clerc ou chevalier. B. — (vg_u)  chastellerie B. — (vg_v)  doit B. — (vg_w)  cep B. — (j)  manquant B. — (vg_x)  plesge B. — (vg_y)  larcin B. — (k)  manquant B. — (vg_z)  raysonnable B. — (vg_aa)  la B. — (l)  loy B. — (vg_ab)  doit B. — (vg_ac)  gage mercy B. — (m)  iii septiers B. — (vg_ad)  boutellerie B. — (vg_ae)  doit B. — (vg_af)  entre les saux du Tresle B. — (vg_ag)  Se homme de Vernon B. — (n)  manquant B. — (o)  a B. — (vg_ah)  doit B. — (vg_ai)  puet B. — (vg_aj)  sanz B. — (vg_ak)  du B. — (vg_al)  doit B. — (vg_am)  chascun B. — (vg_an)  ou B. — (vg_ao)  meulles B. — (vg_ap)  doit B. — (vg_aq)  du B. — (vg_ar)  du B. — (p)  manquant B. — (vg_as)  foiz B. — (vg_at)  sanz B. — (vg_au)  annel B. — (vg_av)  doit faire assavoir aus B. — (q)  N'étant comme B. — (vg_aw)  durra B. — (vg_ax)  autre n'ara B. — (vg_ay)  plaidier B. — (vg_az)  commencié B. — (vg_ba)  fine B. — (vg_bb)  manquant B. — (vg_bc)  reparrera a B. — (r)  d'eritage ajouté après ce mot B. — (vg_bd)  quinzaines B. — (vg_be)  que B. — (vg_bf)  jusques B. — (vg_bg)  tant B. — (vg_bh)  paiz B. — (vg_bi)  gagiee B. — (vg_bj)  a B. — (vg_bk)  aultre B. — (vg_bl)  plaidier B. — (vg_bm)  celui B. — (vg_bn)  quel B. — (vg_bo)  fu gagiee B. — (vg_bp)  doib refaire touz B. — (vg_bq)  forz que B. — (vg_br)  du B. — (vg_bs)  manquant B. — (vg_bt)  et ajouté après ce mot B. — (vg_bu)  Vernoniel B. — (vg_bv)  rue de Normandie B. — (vg_bw)  doivent B. — (s)  doit estre en la ville au marchié B. — (vg_bx)  cuillir B. — (vg_by)   une avee de s. ajouté après ce mot B. — (vg_bz)  celui B. — (vg_ca)  seule B. — (vg_cb)  mauffeteur B. — (t)  amené au prevost B. — (vg_cc)  parties B. — (u)  cry B. — (vg_cd)  dampnables B. — (vg_ce)  dampnez B. — (vg_cf)  doit B. — (vg_cg)  aus B. — (v)  couper l'oreille B. — (w)  manquant B. — (vg_ch)  aucun fet nueces B. — (vg_ci)  y puet B. — (vg_cj)  y ajouté après ce mot B. — (vg_ck)  aler B. — (vg_cl)  le forestier B. — (vg_cm)  si ne puet B. — (vg_cn)  a nueces B. — (x)  si envoie son messagé, il aura i pain, une piece de char et une juiste de vin B. — (vg_co)  malades B. — (vg_cp)  auront toutes sepmaines et B. — (vg_cq)  chascun B. — (vg_cr)  amenistrera B. — (vg_cs)  le palis B. — (vg_ct)  cest B. — (vg_cu)  manquant B. — (vg_cv)  chevaucié B. — (vg_cw)  forz B. — (vg_cx)  leur herbegage B. — (y)  manquant B. — (vg_cy)  sanz B. — (vg_cz)  pors B. — (z)  manquant B. — (vg_da)  boiz B. — (aa)  manquant B. — (vg_db)  buche B. — (vg_dc)  sanz B. — (ab)  fors en Mortaigne ajouté après ce mot B. — (vg_dd)  Ne B. — (vg_de)  doit B. — (ac)  s'il ne treuve B. — (vg_df)  sur forfet B. — (ad)  forfet B. — (vg_dg)  les chevaliers chascun B. — (vg_dh)  septier B. — (vg_di)  manquant B. — (ae)  leur hebergage B. — (vg_dj)  forz B. — (vg_dk)  branche B. — (af)  escende B. — (vg_dl)  boiz B. — (vg_dm)  cymiex B. — (vg_dn)  ostez B. — (vg_do)  puet leur cheval B. — (vg_dp)  que ajouté après ce mot B. — (vg_dq)  aussi B. — (vg_dr)  aus B. — (vg_ds)  doivent B. — (vg_dt)  manquant B. — (vg_du)  en boiz doivent B. — (ag)  manquant B. — (vg_dv)  buche B. — (vg_dw)  anniex B. — (vg_dx)  doivent B. — (vg_dy)  manquant B. — (vg_dz)  puet venir ou boiz B. — (vg_ea)  sanz B. — (vg_eb)  ou B. — (vg_ec)  boiz B. — (vg_ed)  pour B. — (ah)  charette B. — (vg_ee)  esseulx B. — (vg_ef)  charetiex B. — (vg_eg)  faire B. — (ai)  fermer B. — (aj)  le quarriers B. — (vg_eh)  leur herbegage B. — (vg_ei)  l'esquarrie B. — (vg_ej)  doit B. — (vg_ek)  ont pasture B. — (vg_el)  en boiz sanz B. — (vg_em)  sur voie B. — (vg_en)  courtis B. — (vg_eo)  mengue B. — (vg_ep)  doivent B. — (vg_eq)  manquant B. — (vg_er)  charues B. — (ak)  au seigneur ajouté après ce mot B. — (vg_es)  pour B. — (vg_et)  aroir B. — (vg_eu)  doivent B. — (vg_ev)  gerbes B. — (vg_ew)  Noel B. — (vg_ex)  oefs B. — (vg_ey)  horz B. — (vg_ez)  doivent B. — (vg_fa)  en boiz B. — (vg_fb)  boiz B. — (vg_fc)  s'en part B. — (vg_fd)  Baudin Le Saunier B. — (vg_fe)  Godefroy de Bisi B. — (vg_ff)  Raul Chauvin B. — (vg_fg)  Hardouin B. — (vg_fh)  filz B. — (vg_fi)  filz B. — (vg_fj)  Almaurry B. — (vg_fk)  meson Raul Cornille B. — (al)  meson Raul le Roux B. — (vg_fl)  meson Eude B. — (vg_fm)  meson as B. — (vg_fn)  Heudouin B. — (vg_fo)  moignes de Cernay B. — (vg_fp)  Poissi B. — (vg_fq)  mason des Barriez B. — (vg_fr)  Bec B. — (vg_fs)  queudra ces cens B. — (vg_ft)  bailli B. — (vg_fu)  que ajouté après ce mot B. — (vg_fv)  pors B. — (vg_fw)  aus B. — (vg_fx)  quittes du B. — (vg_fy)  avoir ajouté après ce mot B. — (vg_fz)  cest B. — (vg_ga)  vont B. — (vg_gb)  fieu B. — (am)  de la ville ajouté après ce mot B. — (vg_gc)  merrien B. — (vg_gd)  meson B. — (vg_ge)  estaus B. — (vg_gf)  Gamilli B. — (vg_gg)  s'il B. — (vg_gh)  charestes suffisans B. — (vg_gi)  le il le doivent B. — (vg_gj)  appareillés B. — (vg_gk)  si B. — (an)  manquant B. — (vg_gl)  le B. — (ao)  amener B. — (vg_gm)  are B. — (vg_gn)  chevaux B. — (vg_go)  le herceur B. — (vg_gp)  chascun B. — (vg_gq)  oefs B. — (ap)  quant B. — (vg_gr)  prez B. — (vg_gs)  seront B. — (aq)  doivent amener le fain B. — (vg_gt)  manquant B. — (vg_gu)  septier B. — (vg_gv)  doivent B. — (vg_gw)  fouace B. — (vg_gx)  juste B. — (vg_gy)  doit B. — (ar)  manquant B. — (vg_gz)  gaignieur B. — (vg_ha)  oefs B. — (vg_hb)  boiz B. — (vg_hc)  pour B. — (vg_hd)  user B. — (vg_he)  maiz M. — (vg_hf)  le doivent B. — (vg_hg)  mez B. — (vg_hh)  blé B. — (vg_hi)  il est leur B. — (vg_hj)  mez amendent B. — (vg_hk)  repaire B. — (vg_hl)  boiz B. — (vg_hm)  doivent B. — (vg_hn)  muis B. — (vg_ho)  costes B. — (vg_hp)  tel maniere B. — (vg_hq)  pesches B. — (vg_hr)  raysins B. — (vg_hs)  sacun ostel B. — (vg_ht)  En quelque B. — (as)  vouldra B. — (vg_hu)  cous B. — (vg_hv)  il puent B. — (vg_hw)  leur marchandise B. — (vg_hx)  croiz B. — (vg_hy)  sanz B. — (vg_hz)  ce ajouté après ce mot B. — (vg_ia)  les boiz B. — (vg_ib)  a prendre as hommes de Vernon B. — (vg_ic)  qu'il B. — (vg_id)  il le desrenierent B. — (vg_ie)  aus B. — (vg_if)  Trony B. — (vg_ig)  jurez B. — (vg_ih)  qui sont B. — (vg_ii)  il B. — (at)  voir les estrepeures du boiz de Longueville B. — (vg_ij)  mui B. — (vg_ik)  du bailli B. — (vg_il)  mandement B. — (vg_im)  il y vont B. — (vg_in)  quy juront B. — (vg_io)  enseignent B. — (vg_ip)  estrepeures B. — (vg_iq)  boiz B. — (vg_ir)  puet B. — (vg_is)  en B. — (vg_it)  char B. — (vg_iu)  oefs B. — (vg_iv)  nul B. — (vg_iw)  puet B. — (vg_ix)  poisson B. — (vg_iy)  apporté B. — (vg_iz)  le poisson est B. — (vg_ja)  Et aprés B. — (vg_jb)  qu'il est apporté B. — (vg_jc)  puet acheter B. — (vg_jd)  puet B. — (au)  manquant B. — (vg_je)  celui B.